انتشار كتابی برای محافظت از شهرت و اعتبار در فضای مجازی
ساخت اپل آی دی: انتشارات ثانیه كتاب «ارتباطات بحران در رسانه های اجتماعی» نوشته «ان ماری ون دن هارك» را با ترجمه عباس رضایی ثمرین، روزنامه نگار منتشر نمود.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، سوژه كتاب در زیرعنوان آن «راه و رسم مراقبت از شهرت و نجات از بحران در فضای مجازی» قید شده و در آن یك برنامه عملیاتی شامل استراتژی ها و تاكتیك های آزموده شده برای مدیریت ارتباطات بحران در رسانه های اجتماعی نمایش شده است.
كتاب به صورت خاص بر بستر رسانه های اجتماعی متمركز است و از همین رو گامی بدیع در حوزه ارتباطات بحران به حساب می آید، مصادیق گوناگون واقعی و بررسی كارگاهی نحوه مدیریت بحران در رسانه های اجتماعی یا استفاده از قابلیت آنها در كنترل بحران، مشخصه اصلی كتاب است.
جانسون اند جانسون، مك دونالد، فدرال اكسپرس، ناسا، بریتیش پترولیوم، شل و انجمن ملی اسلحه آمریكا، بعضی از شركت ها و سازمان هایی هستند كه در كتاب تجربه مدیریت بحران آنها خصوصاً در رسانه های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته؛ تجاربی كه برخی از آنها توام با موفقیت بوده و برخی دیگر به شكست انجامیده است.
مخاطب كتاب «ارتباطات بحران در رسانه های اجتماعی» اهالی رسانه، مدیران و كارشناسان روابط عمومی، فعالان رسانه های اجتماعی، مدیران، سیاستمداران، چهره های عمومی و همه كسانی هستند كه با چالش مدیریت شهرت فردی یا سازمانی در فضای مجازی مواجهند.
كتاب در 10 فصل تدوین شده و در فصول مختلف به مصادیق واقعی از بحران های مختلف ارتباطی و روند مدیریت آنها اشاره شده است؛ در فصل اول به چیستی بحران، انواع متداول و سطوح تاثیرگذاری بحران ها و همین طور بحران های برخاسته از شبكه های اجتماعی مجازی پرداخته شده است.
فصل دوم به رسانه های اجتماعی اختصاص دارد و در آن برخی رسانه های اجتماعی پرمخاطب و اثرگذار از قبیل توییتر، یوتیوب و فیس بوك بررسی شده است.
«الگوهای جدید در ارتباطات اجتماعی و بحران» عنوان فصل سوم كتاب است كه در آن به قواعد و اقتضائات فضای رسانه ای جدید پرداخته شده است.
دو فصل چهار و پنجم به بررسی تفصیلی نحوه مدیریت بحران و استراتژی های ارتباطی سازمانهای معروف در بحران های واقعی اختصاص دارد؛ فصل چهارم مختص سازمانهایی است كه با موفقیت از پس بحران برآمده اند در فصل پنجم هم به مواردی اشاره شده كه تدابیر مدیریتی كارگر نیفتاده و سازمانها در زمان بحران نتوانسته اند از شهرت و اعتبار خود دفاع كنند.
موضوع فصل ششم، تدوین برنامه ارتباطات بحران است و در فصل هفتم كتاب نحوه ادغام رسانه های اجتماعی در برنامه ارتباطات بحران مورد بررسی قرار گرفته است. فصل هشتم یك دستنامه عملیاتی برای زمانی است كه بحران شروع شده و شما در موقعیت مدیریت آن هستید، فصل نهم مربوط به زمان پس از بحران و اصطلاحاً ریكاوری یا بازیابی است و در فصل دهم كتاب هم با مرور كلی آنچه در كتاب گفته شده، مواجهیم.
نویسنده این كتاب «ان ماری ون دن هارك» پژوهشگر روابط عمومی دیجیتال، ارتباطات بحران و امنیت سایبری است.
او علاوه بر ستون نویسی در بعضی روزنامه های آمریكایی، به صورت تخصصی در حوزه استراتژی های ارتباطات صنفی فعالیت دارد و تجارب پژوهشی اش در ارتباطات دیجیتال، بر ارتباطات بحران و امنیت سایبری متمركز بوده است.
ون دن هارك برای نگارش كتاب «ارتباطات بحران در رسانه های اجتماعی» با مدیران رسانه ای چندین سازمان و شركت بزرگ بین المللی شخصا مصاحبه كرده و با آنها درباره نحوه مدیریت بحران های ارتباطی خصوصاً بحران هایی كه در بستر شبكه های اجتماعی بسط یافته اند، به گفت وگو نشسته است.
مترجم این كتاب هم عباس رضایی ثمرین روزنامه نگار است كه سابقه سالها فعالیت در رسانه های مكتوب، الكترونیكی و تصویری را در كارنامه دارد و الان دبیر تحریریه بخش خبری 21 در شبكه اول سیماست.
رضایی ثمرین قبل از این هم كتاب «چگونه با خبرنگاران مصاحبه كنیم» اثر الن استیونس را هم به فارسی برگردانده بود كه پاییز 96 از طرف انتشارات ثانیه منتشر گردید.
كتاب «ارتباطات بحران در رسانه ها» را انتشارات ثانیه در 156 صفحه و به بهای 20 هزار تومان روانه پیشخان كتاب فروشی ها كرده است.
فراهنگ**9246** 1055
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب