آفت های شایعه از نگاه یك كارشناس رسانه

آفت های شایعه از نگاه یك كارشناس رسانه ساخت اپل آی دی: تهران – رئیس دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، آگاهی یافتن از درستی و نادرستی یك خبر را از وظایف و اصول حرفه ای خبرنگاران و روزنامه نگاران دانست و اظهار داشت: بازارشایعات زمانی داغ تر می گردد كه با حدس و گمان رسانه ای و پرداختن به مطالب كذب و دامن زدن به آن ها شریك شویم.


محمد مهدی فرقانی روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به تبعات و آثار منفی شایعه و شایعه پراكنی در جامعه، تصریح كرد: در مواردی خواه و ناخواه افراد با حدس و احتمال بی آنكه خواسته باشند به شایعه پروبال داده و با عنایت به بروز و ظهور تكنولوژی های نوین ارتباطی بخصوص شبكه های اجتماعی در فضای مجازی، در كمترین زمان ممكن، یك خبر مبهم و نادرست، بیشترین دامنه پخش را از آن خود می كند.
فرقانی در ادامه سخنان خود استقلال حرفه ای، حق دسترسی به منابع خبری، حق افشا نكردن منابع خبری و... را همچون پایه ها و اصول فعالیت خبرنگاری و روزنامه نگاری حرفه ای عنوان نمود و اضافه كرد: مسوولیت پذیری و داشتن اخلاق حرفه ای و پایبندی به اصول قانون مطبوعات و دیگر قوانین كشوری همچون وظایف خبرنگاران به حساب می آید كه ملزوم به رعایت آنها هستند.
این مدرس دانشگاه در ادامه به تبعات و آثار منفی توهین، افترا، تهمت زدن، انتشار اخبار كذب، تجاوز به حریم خصوصی افراد و غیر واقعی جلوه دادن مطالب و اخبار و انتشار آن در بعضی رسانه ها اشاره نمود و اظهار داشت: انتشار اینگونه مطالب در هیچ شرایط و هیچ دانش و آموزش های خبرنگاری سفارش نشده و جایی برای بیان ندارد.
فرقانی به رسالت خطیر رسانه ها و نقش بی بدیل آنها درجلوگیری از انتشار و دامن زدن به شایعات اشاره و موثرترین روش های رسانه ای مقابله با شایعه را اعتمادسازی میان رسانه و مخاطب، عنوان نمود و اضافه كرد: اگر خبرنگار پایه های اخلاق و مسوولیت های حرفه ای خبر را پیش بگیرد، حقوق مادی و معنوی او هم بدون شك تامین خواهد شد.
به گفته این پیشكسوت رسانه و علوم ارتباطات، دسترسی نداشتن خبرنگاران و روزنامه نگاران به منابع موثق و دست اول گاهی اوقات منجر به تولید شایعه و اخبارغیر واقعی و بی ارزش می گردد.
رئیس دانشكده علوم ارتباطات علامه طباطبایی خاطرنشان كرد: زمانیكه شایعه ای دست به دست چرخیده و بازگو می شود، رسانه ها می توانند واكنش های مختلفی نسبت به آنها داشته و قبل ازاینكه موضوعی بی جهت به بمب خبری تبدیل گردد با تحقیق و پژوهش نسبت به راستی آزمایی آن اقدام نموده و به انتشار صحیح آن اقدام نمایند.
به گفته این استاد علوم ارتباطات، متاسفانه در خیلی از موارد خود رسانه ها ابزاری برای پخش و انتشار شایعات شده و ضمن گسترش آن سبب بزرگی و دامن زدن شایعه نزد افكار عمومی در جامعه می شوند.
این پیشكسوت علوم ارتباطات درعین حال به اهالی رسانه سفارش كرد با رعایت اخلاق حرفه ای در مواجه با شایعات بی پایه و اساس، بدون هیچگونه دخالتی و جانبداری، در جهت انتشار مطالب و اخبارصحیح و با منبع موثق اقدام نموده و اصل واقعیت گویی و حركت در راه درست را انتخاب كنند.
فرقانی تصریح كرد: كم گویی، گزیده گویی، نقدغیرمنصفانه، دامن زدن به شایعات، وارونه گویی مطالب و... جزو موارد باطل و غیر حرفه ای و غیر اخلاقی در رسانه ها به شمار آمده و حركت در این مسیر نه تنها باعث خدشه دار شدن اطمینان و اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه فوق می شود، بلكه رفته رفته شان جایگاه آن رسانه هم نزد افكار عمومی متزلزل خواهد شد.
به گفته فرقانی، بدون شك رسانه ها با بیان واقعیات و اهمیت دادن به صحت و سقم مطالب و اخبار، قادر خواهند بود مخاطبان خویش را بعنوان سرمایه های اصلی هر رسانه همواره حفظ و روز به روز به اعتماد سازی فزونی بخشند.
فراهنگ ** 1355 ** 1701


1397/04/19
13:28:51
5.0 / 5
4818
تگهای خبر: بازار , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی