تماشا بازار عنوان روزنامه خراسان شمالی

تماشا بازار عنوان روزنامه خراسان شمالی ساخت اپل آی دی: بجنورد- روزنامه خراسان شمالی دوشنبه در شماره 2673 خود در گزارشی با عنوان ' تماشا بازار' به بررسی حال و هوای بازار نوروز در استان پرداخته است.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا در این گزارش می خوانیم:
خرید برای سال جدید، همیشه ذوق و هیجان خاصی برای مردم داشته است و بازار در ایام آخر سال، حس متفاوتی را تجربه می كند و از شور و نشاط خاصی برخوردار می باشد. اما امسال كه به استناد گزارش های عینی روزنامه «خراسان شمالی» و اذعان متولیان، قدرت خرید مردم كاهش یافته است، بازار نوروز، شور و نشاط همیشه را ندارد و مردم این روزها در بازار بیشتر تماشاچی هستند تا خریدار! نه این كه میل به خرید وجود نداشته باشد، ضعیف بودن توان مالی جمعیت زیادی از مردم و دهن كجی قیمت ها به بازار، اجازه چنین كاری را نمی دهد.
دست های خالی
مشاهدات عینی گزارشگر ما در ایام پایانی اسفند 96 از شلوغی خیابان ها و رفت و آمدهای بسیار به بازار حكایت دارد. مردم از این فروشگاه به آن فروشگاه در رفت و آمد هستند و هرچند به چشم خریدار به اجناس نگاه می كنند اما بعد از بررسی قیمت ها و دو دوتا چهارتا كردن حساب جیب شان به تماشاچی بودن، بسنده می كنند.
گفت و گو هایی كه بین مشتریان و فروشندگان رد و بدل می شود، از نارضایتی های مردم از قیمت ها و وضعیت بازار حكایت دارد.
هر چند تعداد افرادی كه با نایلون های خرید از فروشگاه ها خارج می شوند، كم نیست اما تعداد آن هایی كه خریدی انجام نمی دهند، بیشتر است.
وارد فروشگاهی می شوم كه به واسطه حراج كردن اجناسش، مشتریان زیادی دارد اما بیشتر این مشتری ها، دست خالی باز می گردند. از دختر جوانی كه پس از ورانداز كردن اجناس و پرسیدن قیمت ها، خریدی نداشت، علت خریدن نكردنش را می پرسم كه می گوید: همه جای مغازه نوشته حراجی دیده می شد اما مغازه دار 4 قلم جنس را نشان داد و گفت این ها حراج شده اند در حالیكه كیفیت نداشتند و قیمت بقیه اجناس بالا بود و برای همین خرید نكردم.
زن و مردی را می بینم كه دست سه فرزندشان را گرفته اند و از پشت ویترین، اجناس داخل فروشگاه های لباس و كفش كودكان را از نظر می گذرانند.
هر كفش یا لباسی را كه می بینند، كمی با هم صحبت می كنند و به سراغ فروشگاه دیگری می روند. می پرسم به دنبال لباس خاصی هستید؟پدر خانواده پاسخ می دهد: هرجا رفتیم قیمت ها بالا بود. لباس بچگانه از لباس بزرگترها گران تر است، به دنبال مغازه ای می گردیم تا بتوانیم لباس ها و كفش های ارزان تری پیدا نماییم.
خرید كردن برای سه بچه آن هم در این شرایط اقتصادی و درآمدی و تاخیرهایی كه در پرداخت حقوق ها وجود دارد خیلی سخت است. از طرفی بچه ها این شرایط را درك نمی كنند و برای خرید عید ذوق دارند، پس باید جایی را پیدا نماییم كه جنس های ارزان تری داشته باشد.
زنی میانسال كه با كمك گرفتن از عصا از این سو به آن سو می رود، نگاهم را به خود معطوف می كند. با او هم قدم می شوم و می بینم كه با چند فروشنده هفت سین درباره قیمت سمنو، سنجد، ماهی و... بحث می كند. نزدیك تر می روم و سر صحبت را باز می كنم و درباره قیمت ها می پرسم.
نفس عمیقی كه آهی بلند را به همراه دارد، می كشد و می گوید: همه چیز گران است. شوهرم فوت كرده و با حقوق بازنشستگی، زندگی خودم و 4 فرزندم را می چرخانم. با عنایت به گرانی نتوانسته ام برای شان چیزی بخرم و قصد دارم با خرید كمی شیرینی و شكلات و درست كردن هفت سین، حال و هوای عید را به خانه ببرم و از همه فروشنده ها قیمت ها را می پرسم تا هر كدام ارزان تر فروختند، از او خرید كنم.
من درد مشتركم
هرچه بیشتر در خیابان می چرخم و مردم بیشتری را دنبال می كنم، كم شدن قدرت خرید مردم را بیشتر احساس می كنم. هم كلام شدن با مردم از اقشار و با سطح درآمد مختلف، از دردی مشترك در بین آن ها حكایت دارد و آن چیزی نیست جز نداشتن توان خرید و دغدغه شرمنده شدن مقابل همسر و فرزندان.
برای این كه صِرف مشاهدات خود نتیجه گیری نكرده باشم، به سراغ یكی از فروشندگان می رم تا وضعیت بازار را از زبان او بشنوم. باآنكه فروشندگان از وضعیت بازار و قدرت خرید مردم آگاه هستند، با این وجود از شرایط موجود راضی نیستند و همواره در تلاش هستند با تبلیغ های بیشتری بتوانند اجناس و اقلام نوروزی شان را به فروش برسانند.
«توحیدی» یكی از فروشندگانی است كه به قول خودش طی یك روز حضور در محل كارش حتی یك بلوز هم نفروخته است. وی می گوید: استقبال مردم از بازار و تماشای ویترین های فروشگاه ها نشان دهنده علاقه شان به خرید است اما شرایط اقتصادی نامناسب و كاهش قدرت خرید مانع خرید همه آن ها می گردد.
وی اظهار می كند: بارها مادر و فرزند یا پدر و فرزندهایی رجوع می كنند و با اشتیاق اجناس مورد نظرشان را انتخاب می كنند اما زمانی كه متوجه قیمت ها می شوند با ناراحتی از فروشگاه خارج می شوند.
وی اضافه می كند: متأسفانه وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بدتر و میزان خرید و فروش كمتر می گردد.
آب رفتن قدرت خرید!
هرچند رئیس اتحادیه پوشاك بجنورد اوضاع فروش در آستانه سال نو را نسبت به طی سال بهتر ارزیابی می نماید اما در عین حال از كاهش قدرت خرید مردم خبر می دهد.
«خطیب» می گوید: با این حال كه قیمت ها نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته اما قدرت خرید مردم كاهش یافته است و میزان خرید مردم در آستانه سال 97 نسبت به سال 96 كاهش چشمگیری دارد.
وی میزان عرضه را بسیار بیشتر از تقاضا بیان و تصریح می كند: با این وجود استقبال مثل سال های قبل نیست و بسیار كمتر شده است.
اشك و لبخندهایی كه میزبان نوروز می شود
تكاپوی مردم برای نوروز 97 هم كم كم رو به اتمام است. برخی توان خرید دارند و با لب خندان سر سفره هفت سین می نشینند و آب در دل شان تكان نمی خورد، برخی دیگر اما چشمان اشك آلودشان، پیش از خودشان به استقبال سال 97 می رود.
اخبار خراسان شمالی را در كانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی 🆔 @IRNABOJNURD پیگیری كنید.
ع/ 6042


1396/12/21
14:19:29
5.0 / 5
5195
تگهای خبر: بازار , مشتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی