انقلاب در میدان دید 3بعدی خودروهای خودران
ساخت اپل آی دی: محققان با به كارگیری یك حسگر لیدار 128 لیزری به طور چشمگیری وسعت دید سه بعدی خودروهای خودران را توسعه دادند.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، شركت طراح سیستم توسعه دید خودروهای موسوم به "ولوداین"(Velodyne) اعلام نمود كه یك سنسور لیدار لیزری جدید 128 كاناله معرفی نمود كه طولانی ترین و بالاترین وضوح در بازار را دارد.
حسگرهای لیدار برای عرضه زمان واقعی نقشه برداری سه بعدی و تشخیص شی در خیلی از سیستم های بدون راننده استفاده می گردد.
ولوداین در سال 2005 نخستین سنسور لیدار سه بعدی چرخشی در زمان واقعی را برای برنامه های كاربردی امنیتی ایمنی خودرو توسعه داده و اختراع كرد.
اولین كاربرد آن در آن سال در پروژه آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریكا(DARPA) بود كه در آن خودروهای خودران در یك مسابقه رقابت كردند.
از آن به بعد، توانایی فزاینده سنسورهای ولوداین روی هزاران خودرو در سراسر جهان نصب شده است و هم اكنون عرضه فناوری مركزی را برای چندین برنامه توسعه خودروی خودران به عهده دارد.
پرچمدار جدید ولوداین به نام "VLS-128" ادعا شده كه قدرت تفكیك 10 برابری نسبت به مدل پیشین شركت(HDL-64) دارد.
همچنین با افزایش دو برابری تعداد كانال ها، تراكم كانال سه برابر شده است. وضوح زوم هم دو برابر شده است كه آن را قادر می سازد تا اشیا را به راحتی تشخیص دهد و آنها را دقیق تر شناسایی كند.
برد این دستگاه 300 متر است و داده های با وضوح بالا آن را قادر می سازد تا مستقیما بدون تركیب سنسور اضافی اشیا را شناسایی كرده و پیچیدگی محاسباتی را كم كند.
با وجود افزایش قدرت تفكیك، VLS-128 حدود یك سوم HDL-64 وزن دارد و دارای تكنولوژی تنظیم خودكار است كه به طور پیش فرض در سایر محصولات ولوداین نصب خواهد شد.
ولوداین ادعا می كند كه علاوه بر توانایی های این دستگاه در محیط های شهری با سرعت كم، به وسایل نقلیه شخصی در سرعت های بالا هم كمك می نماید. VLS-128 دستگاهی است كه همه موارد را برای یك خودروی كاملا خودران در نظر گرفته و فراهم نموده است.
"دیوید هال" مدیرعامل و موسس شركت می گوید: ما فكر می كنیم بزرگترین مشكل حل نشده برای خودروهای خودران در سرعت های بالا در بزرگراه ها، اجتناب از برخورد با موانع و زباله های كف جاده است. این كار دشوار است، زیرا سیستم باید مسافت بیشتری از مسیر پیش روی خویش را رصد كند. خودروی خودران باید در صورت امكان لاین عوض كند و این كار را ایمن انجام دهد.
وی اضافه كرد: زباله اغلب جاده ها، تایرهای تكه تكه شده كامیون ها است. تشخیص این موانع به خصوص در شب، حتی برای سنسورهای لیدار چالش برانگیز است. خودروهای خودران به دید بیشتر، با نقاط ابری متراكم تر و تكرار لیزری بالاتر نیاز دارند.
لیدار (Lidar) یكی از فناوری های سنجش از طریق دور است كه با استفاده از روشن كردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعكس شده، فاصله ها را اندازه گیری می كند.
فناوری لیدار مشابه اصول رادار كار می كند كه بعضی اوقات هم رادار لیزری نامیده می گردد. اختلاف اصلی بین لیدار و رادار در واقع نوع طول موج های تابشی مورد استفاده است.
رادار از طول موج هایی در ناحیه رادیویی استفاده می نماید، در حالی كه لیدار طول موج های لیزری بكار می برد.
روش متداول برای تعیین كردن فاصله تا یك جسم یا سطح، استفاده از پالس های لیزری است. مانند فناوری رادار كه از امواج رادیویی استفاده می نماید و فاصله تا جسم با اندازه گیری اختلاف زمانی بین ارسال پالس و دریافت پالس بازتابی تعیین می گردد.
فناوری لیدار در زمین شناسی، باستان شناسی، گیتازمین شناسی، لرزه سنجی، جنگل داری، ارزیابی فاصله دور و فیزیك هواشناسی كاربرد دارد. كاربرد لیدار شامل ALSM (لیزر هوابرد نگاشت ردپا)، ارتفاع سنجی به وسیله لیزر یا لیدار برای تهیه «نقشه عوارض نما» است.
اسم مخفف دیگری به شكل "LADAR" (آشكارسازی لیزر و مسافت یابی) معمولا در زمینه نظامی استفاده می گردد. واژه رادار لیزری، هم استفاده می شود، باآنكه لیدار از ریزموج با امواج رادیویی استفاده نمی كند كه برای رادار تعریف شده است.
تفاوت اولیه بین لیدار و رادار این است كه لیدارها از امواج الكترومغناطیسی استفاده می كنند كه طول موج های كوچك تری دارند.
لیدارها عموما از طول موج های مرئی، فروسرخ نزدیك یا فرابنفش استفاده می كنند.
در كل این امكان وجود دارد كه جسمی با اندازه ای تقریبا برابر طول موج یا بزرگتر از آن را مجسم كرد؛ ازاین رو لیدار ذرات كلوئیدی موجود در هوا یا مایع و ذرات ابر حساس است و كاربردهای زیادی در تحقیقات هواشناسی و جوشناسی دارد.
ولوداین می گوید فروش این محصول تا آخر سال جاری آغاز خواهد شد.
+
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب