داده های جهانی پاسخ می دهند
آیا خودرو های برقی واقعا بیشتر از خودرو های بنزینی آتش می گیرند؟
به گزارش ساخت اپل آی دی، اگر خودرو های برقی تا این حد خطرناک هستند، چرا خودرو های بنزینی عامل اکثریت قریب به اتفاق حریق های خودرو ها هستند؟
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، یک ویدئو از سوختن یک خودروی برقی می تواند در عرض چند ساعت میلیونها بازدید بگیرد. تیترها گاهی اوقات حریق باتری را بعنوان مدرکی بر مبنای خطرناک بودن ذاتی خودرو های برقی مطرح می کنند که اغلب دلالت بر این دارد که خودرو های برقی آسان تر از خودرو های بنزینی آتش می گیرند.
این برداشت چنان گسترده شده است که حال تردید مصرف کنندگان، بحث های سیاسی و حتی داستانهای واکنش اضطراری را شکل داده است، اما وقتی قرار باشد منطقی نگاه نماییم، داده ها داستان خیلی متفاوتی را روایت می کنند.
به نقل از آی ای، حال بعد از بالاتر از یک دهه استقرار گسترده خودرو های برقی، شواهد دنیای حقیقی کافی برای پاسخ مستقیم به این پرسش وجود دارد. خودرو های برقی آتش می گیرند، اما بیش از خودرو های بنزینی آتش نمی گیرند. در حقیقت با نگاه به آمار چندین کشور و مجموعه داده ها، آنها به صورت قابل توجهی کمتر هم آتش می گیرند.
آنچه جدید ترین آمارها می گویند
در ایالات متحده، آمار حریق وسایل نقلیه به صورت قاطع به وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی بعنوان منبع اصلی خطر اشاره دارد.
داده های جمع آوری شده توسط آژانس های ایمنی حمل و نقل ایالات متحده و استناد شده توسط انجمن ملی صیانت از آتش سوزی(NFPA) نشان داده است که حریق وسایل نقلیه با موتور احتراق داخلی تقریبا هر ۲ تا ۳ دقیقه در سرتاسر این کشور رخ می دهد. این به معنای صدها هزار حریق در سال است که اکثریت قریب به اتفاق آنها مربوط به وسایل نقلیه بنزینی یا دیزلی است.
تحلیل و بررسی های انجام شده برمبنای داده های فروش در ایالات متحده و گزارش های حوادث آتش سوزی، تقریبا ۲۵ حریق در هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه الکتریکی فروخته شده را نشان می دهد، در حالیکه این رقم برای وسایل نقلیه بنزینی حدود ۱۵۰۰ حریق در هر ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه است.
داده های اروپائی نیز این نتیجه گیری را تقویت می کنند. آژانس حوادث غیرمترقبه مدنی سوئد گزارش داد که در سال ۲۰۲۲، فقط ۲۳ حریق در میان تقریبا ۶۱۱ هزار وسیله نقلیه الکتریکی رخداده است که درصد حریق را ۰.۰۰۴ درصد روایت می کند.
این در حالیست که در همین مدت، ۳۴۰۰ مورد حریق در میان تقریبا ۴.۴ میلیون خودروی بنزینی و دیزلی رخداده است که معادل ۰.۰۸ درصد است. به بیانی دیگر، احتمال حریق خودرو های احتراقی در یکی از برقی ترین بازارهای خودروی جهان، حدود ۲۰ برابر بیش از خودرو های برقی بوده است.
پایگاه «EV FireSafe» استرالیا که یک پایگاه داده جهانی تأیید شده از حوادث حریق خودرو های برقی را نگهداری می کند، خطر حریق تخمینی خودرو های برقی را ۰.۰۰۱ تا ۰.۰۰۲ درصد گزارش می دهد، در حالیکه این رقم برای خودرو های بنزینی و دیزلی تقریبا ۰.۱ درصد است.
این امر، بسته به فرضیات مربوط به سن ناوگان و کامل بودن گزارش، خودرو های احتراقی را در معرض خطر حریق ۵۰ تا ۱۰۰ برابر بیشتر قرار می دهد.
یک آمار جدیدتر از سازمان آتش نشانی ایالتی لهستان که توسط انجمن حمل و نقل جدید لهستان در سال ۲۰۲۵ ذکر شده است، این روایت را پیچیده تر می کند.
لهستان بین سالیان ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ تعداد ۵۱ هزار و ۱۴۲ مورد حریق خودرو ثبت کرده است که از این شمار، ۵۰ هزار و ۸۳۳ مورد مربوط به خودرو های احتراق داخلی، ۲۲۲ مورد مربوط به خودرو های هیبریدی و تنها ۸۷ مورد مربوط به خودرو های کاملا برقی بوده است.
حتی بعد از تعدیل سهم بازار خودرو های برقی، داده ها هیچ مدرکی نشان نمی دهند بر مبنای این که خودرو های برقی نسبت به خودرو های معمولی بیشتر در معرض حریق هستند.
در سرتاسر ایالات متحده، اتحادیه اروپا و استرالیا، روند داده ها ثابت است و حریق خودرو های برقی کمتر است، نه رایج تر.
چرا این تصور از بین نمی رود
اگر اعداد تا این حد واضح هستند، چرا این افسانه همچنان ادامه دارد؟ پاسخ در دیده شدن و سوءتفاهم نهفته است، نه در احتمال. حریق خودرو های بنزینی امری عادی است. آنها آنقدر اتفاق می افتند که به ندرت به اخبار ملی تبدیل می شوند، مگر این که جان انسان ها گرفته شود.
در مقابل، حریق خودرو های برقی به اندازه ای غیرمعمول است که استثنایی به نظر می آید. وقتی یکی از آنها رخ می دهد، ویدئوی آن به اشتراک گذاشته می شود و به سرعت در پلت فرم های مختلف پخش می شود. بدین سبب یک حادثه برای یک خودروی برقی می تواند توجه بیشتری را نسبت به هزاران حریق معمولی خودرو های بنزینی و دیزلی جلب نماید.
همین طور یک دلیل فنی وجود دارد که حریق خودرو های برقی توجه زیادی را به خود جلب می کند. حریق باتری های لیتیوم-یونی متفاوت می باشد. آنها می توانند مدت بیشتری بسوزند، در مقابل روش های استاندارد آتش نشانی مقاومت کنند و در بعضی موارد بعد از خاموش شدن ظاهری، باردیگر شعله ور شوند. این امر صحنه های طولانی مدتی را با حضور آتش نشانان، بسته شدن جاده ها و تصاویر دراماتیک بوجود می آورد و این ایده را تقویت می کند که اتفاق خطرناکی درحال رخ دادن است، حتی اگر خود این رویداد از نظر آماری نادر باشد.
تصاویر نمادین اما گمراه کننده نیز نقش دارند. تصاویر ویروسی از خودرو های برقی درحال سوختن اغلب بدون هیچ زمینه ای باردیگر استفاده می شوند و گاهی اوقات حتی زمانی که تصادفات، حریق های خارجی یا عواملی غیر از خودرو های برقی دخیل بوده اند، به اشتباه به خرابی باتری نسبت داده می شوند. با گذشت زمان، این تصاویر به شواهد فرهنگی تبدیل می شوند، حتی زمانی که نمایانگر اتفاق حقیقی نیستند.
چه چیزی باعث حریق خودرو های برقی می شود؟
اغلب حریق های خودرو های برقی از لطمه به سیستم های باتری لیتیوم-یونی ناشی می شوند و به احتراق خود به خودی مربوط نیستند. برخوردهای شدید که محفظه های باتری را به خطر می اندازند، نقص های تولید داخلی و نفوذ آب بعد از سیل یا نقص در زیرساخت های شارژ می توانند موجب ایجاد اتصال کوتاه داخلی شوند. در موارد نادر، این امر منجر به فرار حرارتی می شود که در آن گرما به سرعت از یک سلول به سلول های مجاور آن پخش می شود.
در مقابل، حریق خودرو های بنزینی به صورت عمده با نشت سوخت، ترک و پارگی باک، داغ شدن بیش از اندازه موتور یا نقص های الکتریکی که موجب احتراق بخارات قابل اشتعال می شوند، مرتبط می باشد. وجود سوخت مایع تحت فشار به این معنا است که خودرو های احتراق داخلی ذاتاً خطر احتراق مداوم را بخصوص در خودرو های قدیمی تر یا تصادفات شدید بهمراه دارند.
تفاوت اساسی این است که حریق خودرو های برقی از نظر فنی پیچیده اما نادر است، در حالیکه حریق خودرو های احتراق داخلی ساده تر، اما خیلی رایج تر است.
آنچه مسئولان و کارشناسان ایمنی بر آن توافق دارند
آژانس های ایمنی در بیان خود محتاط هستند، اما ارزیابی های آنها گویاست. سازمان های ایمنی و ادارات آتش نشانی ایالات متحده به صورت مداوم خاطرنشان می کنند که حریق خودرو های برقی چالش های منحصر به فردی را برای امدادگران، بخصوص در خنک کردن باتری ها و پیشگیری از احتراق مجدد بوجود می آورد. با این حال، آنها تاکید می کنند که خودرو های برقی تنها بخش کوچکی از حریق های کلی خودرو ها را می سازند.
یک پژوهش در سال ۲۰۲۳ توسط شرکت باتل(Battelle) برای اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه های ایالات متحده به این نتیجه رسید که تمایل و شدت حریق های مربوط به سیستم های باتری لیتیوم-یونی با سوخت های بنزینی و دیزلی قابل مقایسه یا کمی کمتر است. این نتیجه گیری توسط نهادهای ایمنی حمل و نقل اروپائی و محققان مستقلی که رفتار حریق بعد از تصادف را مطالعه می کنند، تکرار شده است.
واقعیت پشت این افسانه
وسایل نقلیه الکتریکی ضد آتش نیستند و هیچ متخصص معتبری ادعایی در مورد ضد آتش بودن آنها ندارد، اما این ایده که آنها بیش از خودرو های بنزینی آتش می گیرند، توسط داده ها و آمارها پشتیبانی نمی شود.
در مناطق مختلف، خودرو های برقی خیلی کمتر از خودرو های احتراق داخلی آتش می گیرند، اما این افسانه همچنان ادامه دارد، چون که حریق خودرو های برقی از نظر بصری چشمگیرتر و غیر معمول است و به صورت نامتناسبی پوشش داده می شود، اما به هیج وجه رایج نیست.
اعداد و ارقام دروغ نمی گویند و مبهم نیستند. حریق خودرو های برقی، حقیقی است، اما از حریق خودرو های بنزینی نادرتر است و این شکاف گسترده تر از آن چیزی است که بیشتر تیترها نشان می دهند.
به اجمال، به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، یک ویدئو از سوختن یک خودروی برقی می تواند در عرض چند ساعت میلیون ها بازدید بگیرد. لهستان بین سالیان ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ تعداد ۵۱ هزار و ۱۴۲ مورد حریق خودرو ثبت کرده است که از این شمار، ۵۰ هزار و ۸۳۳ مورد مربوط به خودروهای احتراق داخلی، ۲۲۲ مورد مربوط به خودروهای هیبریدی و تنها ۸۷ مورد مربوط به خودروهای کاملا برقی بوده است. در موارد نادر، این امر منجر به فرار حرارتی می شود که در آن گرما به سرعت از یک سلول به سلول های مجاور آن پخش می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب