بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی ادامه جذب از مسیر پذیرش مستقیم

بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی ادامه جذب از مسیر پذیرش مستقیم ساخت اپل آی دی: مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت ضمن اشاره به بازبینی ساختار آزمون های دستیاری پزشکی، بر ادامه پذیرش مستقیم در رشته های عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی تاکید کرد.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر شهریار نفیسی، در دومین روز از نشست معاونان و مدیران وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آخرین تحولات و برنامه های حوزه آموزش تخصصی پزشکی را تشریح نمود. وی ضمن اشاره به بازبینی ساختار آزمون های دستیاری، بر ادامه پذیرش مستقیم در رشته های عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی تاکید کرد. نفیسی با تکیه بر لزوم ارتقاء کیفیت طراحی و اجرای آزمون های دستیاری اظهار داشت: اکنون بازبینی جامعی در بانک سوالات، کیفیت طراحان و شیوه برگزاری آزمون های دستیاری در دست انجام است. یکی از محورهای اصلی این بازبینی، بررسی امکان تغییر در ساختار آزمون های چندگزینه ای (MCQ) و جایگزینی روش های نوین تر ارزیابی است تا سنجش علمی و مهارتی داوطلبان دقیق تر و جامع تر صورت گیرد.

ادامه پذیرش دستیاری مستقیم در چهار رشته تخصصی

وی به اجرای طرح پذیرش دستیاری مستقیم اشاره نمود و اضافه کرد: این برنامه در چهار رشته عفونی، کودکان، طب اورژانس و بیهوشی اجرا می شود. در سال نخست، ۱۰۰ نفر و در سال دوم ۲۰۰ نفر از این مسیر جذب شدند و سال جاری نیز ۷۰۰ نفر برای تکمیل ظرفیت ثبت نام کرده اند. این طرح نوآورانه نیازمند بازبینی مستمر است تا بتوان از آن خروجی مؤثر و کار آمدی به دست آورد.

تحول در نظام ارزیابی و بخشنامه هیات های ممتحنه

مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به چالش های نظام ارتقاء سالانه دستیاران پرداخت و اظهار داشت: پروژه ای با عنوان ارزیابی برنامه ای (Programmatic Assessment) آغاز نموده ایم تا نظام ارزیابی درون دانشگاهی از نظر کیفی ارتقا یابد. هدف آن است که در آینده وزن بیشتری به این ارزیابی ها داده شود و آزمون های سالانه و نهائی از حالت صرفا تستی فاصله بگیرند. وی در رابطه با تغییرات بخشنامه هیات های ممتحنه اظهار داشت: طبق تغییرات جدید، سیاست گذاری رشته های تخصصی، ارزشیابی، اعتباربخشی و برگزاری آزمون های بُرد به هیات های ممتحنه واگذار شده است. برای هر بخش کمیته ها و کمیسیون های تخصصی تشکیل شده تا از ظرفیت اعضای هیات علمی در تصمیم سازی ها استفاده گردد.

تدوین معیارهای آموزش تخصصی پزشکی

نفیسی در رابطه با تدوین و بازبینی کوریکولوم های آموزشی و معیارهای آموزش تخصصی توضیح داد: پروژه ای جامع تحت عنوان تدوین معیارهای عمومی آموزش تخصصی در حال انجام می باشد و در فاز اول این طرح با تدوین چهار سند به انتها رسیده و مرحله پایلوت در چند دانشگاه درحال اجراست و بعد از ارزیابی نتایج، وارد فاز اجرا خواهد شد. در مرحله بعد، معیارهای تک تک رشته های تخصصی تدوین خواهد شد وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای کامل این برنامه ها، نظام آموزش تخصصی کشور به سطح بالاتری از کیفیت، شفافیت و کار آمدی خواهد رسید و پاسخگوی نیازهای علمی و بالینی سیستم سلامت کشور خواهد بود.
بطور خلاصه، یکی از محورهای اصلی این بازنگری، بررسی امکان تغییر در ساختار آزمون های چندگزینه ای (MCQ) و جایگزینی روش های نوین تر ارزیابی است تا سنجش علمی و مهارتی داوطلبان دقیق تر و جامع تر صورت گیرد. در سال نخست، ۱۰۰ نفر و در سال دوم ۲۰۰ نفر از این مسیر جذب شدند و امسال نیز ۷۰۰ نفر برای تکمیل ظرفیت نام نویسی کرده اند.

منبع:

1404/08/23
11:02:59
5.0 / 5
16
تگهای خبر: ثبت , دانش , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی
«idstore، کلید ورود شما به دنیای اپل. دنیای اپل رو شخصی سازی کنید»