برنامه های اسپیس ایکس بعد از یازدهمین پرتاب استارشیپ
ساخت اپل آی دی: بعد از پرتاب موفقیت آمیز موشک «استارشیپ»، «اسپیس ایکس» برنامه های بزرگتری دارد و تلاش می کند به موفقیتهای بیشتری برسد.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، بزرگترین و قوی ترین موشک ساخته شده تا به امروز مقرر است حتی بزرگتر هم بشود.
به نقل از اسپیس، شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) روز ۱۳ اکتبر یازدهمین پرواز آزمایشی ابرموشک «استارشیپ»(Starship) خویش را انجام داد و این وسیله نقلیه ۱۲۴ متری را از پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود در جنوب تگزاس به فضا فرستاد.
پرواز زیرمداری با موفقیت کامل انجام شد. هر دو بخش استارشیپ شامل مرحله نخست «سوپر هوی»(Super Heavy) و فضاپیمای مرحله بالایی «شیپ»(Ship) برای فرودهای دقیق به زمین بازگشتند. فضاپیمای شیپ موفق شد یکی از موتورهای خویش را در فضا باردیگر روشن کند و هشت محموله آزمایشی را مستقر کند.
یازدهمین پرواز، لحظه بزرگی برای برنامه استارشیپ بود؛ نه فقط بدین سبب که همه چیز خیلی خوب پیش رفت، بلکه بدین سبب که آخرین پرتاب نسخه کنونی یا «نسخه ۲» آن بود.
اسپیس ایکس در یک پست در رابطه با خلاصه یازدهمین پرواز نوشت: حالا تمرکز روی نسل بعدی استارشیپ و سوپر هوی است و چندین وسیله نقلیه در مرحله ساخت و آماده سازی برای آزمایش ها هستند. نسل بعدی برای نخستین پروازهای مداری استارشیپ، ماموریت های بارگیری عملیاتی، انتقال سوخت و موارد دیگر استفاده خواهد شد چونکه ما درحال کوشش برای ساخت یک وسیله نقلیه سریع و کاملا قابل استفاده مجدد با قابلیت سرویس دهی به مدار زمین، ماه، مریخ و فراتر از آن هستیم.
نسخه بعدی استارشیپ، نسخه ۳ است که حدود ۱.۵ متر از نسخه پیشین خود بلندتر خواهد بود. «دن هوت»(Dan Huot) سخنگوی اسپیس ایکس روز دوشنبه در جریان پخش اینترنتی یازدهمین پرواز اظهار داشت: نسخه ۳ بسیار شبیه به نسخه ۲ خواهد بود اما تفاوت های بزرگی در زیر بدنه آن وجود خواهد داشت.
بعنوان مثال، سیستم پیشرانه فضاپیمای شیپ نسخه ۳ برای تطبیق با موتور «رپتور ۳»(Raptor ۳) که نسخه جدید و قوی تری از موتور است و هر دو مرحله استارشیپ را تغذیه می کند، بازسازی شده است.
هوت اظهار داشت: ما درحال ارتقاء ذخیره سازی انرژی و اعمال تغییرات فراوان در سیستم های هوانوردی هستیم که ماموریت های طولانی تر را ممکن می کنند. یکی از نکات قابل توجهی که در ظاهر خواهید دید، آداپتورهای اتصال جدید است که وقتی دو استارشیپ را برای انتقال سوخت به هم متصل می نماییم، از آنها استفاده خواهیم کرد. این توانایی اصلی استارشیپ است که می خواهیم آنرا سال آینده به نمایش بگذاریم.
در حقیقت، انتقال سوخت در فضا بخش مهمی از هر ماموریت فضایی عمیق استارشیپ است. مراحل بالایی که بسمت ماه یا مریخ حرکت می کنند، با حداقل مقدار سوخت پرتاب می شوند تا در مصرف سوخت برای محموله ها صرفه جویی شود. بنابراین، مراحل بالایی برای سوخت گیری باید با چندین فضاپیمای حمل سوخت در مدار زمین ملاقات کنند.
مرحله سوپر هوی نسخه ۳ استارشیپ دارای یک لوله انتقال سوخت بازطراحی شده است. این لوله، یک سازه فلزی غول پیکر است که متان مایع و اکسیژن مایع را به موتورهای رپتور تقویت کننده هدایت می کند.
هوت اظهار داشت: تقویت کننده های جدید دارای یک مرحله داغ یکپارچه، فضای تهویه بیشتر و طراحی شده جهت استفاده مجدد کامل خواهند بود. مرحله داغ، محل اتصال سوپر هوی و شیپ را نشان میدهد و «داغ» به این حقیقت اشاره دارد که شیپ قبل از جدا شدن کامل از تقویت کننده، موتورهای خویش را روشن می کند.
همچنین، سوپر هوی نسخه ۳ به جای چهار باله شبکه ای نسخه ۲، تنها سه باله شبکه ای خواهد داشت که سازه های وافل مانند هستند و به تقویت کننده کمک می کنند تا مسیر بازگشت به زمین را برای فرودهای دقیق هدایت کند. هوت اظهار داشت: با این حال، آنها ۵۰ درصد بزرگتر هستند و استواری بیشتری دارند. همچنین، مقرر است از آنها برای بلند کردن و برداشتن وسایل نقلیه استفاده گردد.
بلند کردن و گرفتن سوپر هوی توسط بازوهای چاپستیک برج پرتاب صورت خواهد گرفت. این بازوها، شیپ و سوپر هوی را روی پایه پرتاب بلند می کنند و همینطور بعد از پرتاب، هر دو وسیله نقلیه را هنگام بازگشت به خانه می گیرند. اسپیس ایکس تا به امروز سه بار این نوع گرفتن با بازوهای چاپستیک را با سوپر هوی انجام داده اما هنوز آنرا با شیپ امتحان نکرده است.
هر ۱۱ پرواز آزمایشی استارشیپ از سکوی پرتاب مداری شماره ۱ استاربیس انجام شده اند. با این حال، این سکو برای مدتی به حالت تعلیق در خواهد آمد چونکه برای جای دادن نسخه ۳ استارشیپ مورد بازسازی قرار گرفته است.
«جیک برکوویتز»(Jake Berkowitz) مهندس ارشد پیش رانش اسپیس ایکس در جریان پخش اینترنتی پرتاب روز ۱۳ اکتبر اظهار داشت: در بین خیلی از کارهای دیگر، ما درحال نصب یک سکوی پرتاب مداری جدید، یک سیستم آتش نشانی جدید و ارتقاء بازوهای چاپستیک برای آینده هستیم. بدین سبب تا آن زمان که این موارد تکمیل شوند، پرتاب ها را از سکوی ۲ انجام خواهیم داد که خیلی زود راه اندازی خواهد شد.
نسخه ۳ استارشیپ قادر به پرواز به مریخ خواهد بود و اگر آزمایش ها به خوبی پیش بروند، ممکنست سال آینده این کار را انجام دهد. «ایلان ماسک»(Elon Musk) بنیان گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس گفته این شرکت مایل است در فرصت بعدی که اواخر سال ۲۰۲۶ پیش می آید، ناوگان کوچکی از استارشیپ های بدون سرنشین را به سیاره سرخ پرتاب کند. زمین و مریخ فقط هر ۲۶ ماه یک مرتبه برای ماموریت های میان سیاره ای به درستی در یک راستا قرار می گیرند.
با این حال، اسپیس ایکس در نظر دارد در بلند مدت به یک استارشیپ بزرگتر و قوی تر تکیه کند که ارتفاع آن ۱۴۲ متر و تعداد موتورهای رپتور آن ۴۲ موتور به جای ۳۹ موتور رپتور کنونی است. ماسک گفته است که انتظار می رود نسخه ۴ در سال ۲۰۲۷ رونمایی شود.
سال ۲۰۲۷ می تواند سال مهمی برای اسپیس ایکس و ناسا باشد چونکه ناسا در نظر دارد در آن زمان ماموریت «آرتمیس ۳»(Artemis 3) خویش را آغاز کند و برای نخستین بار از زمان ماموریت های «آپولو»(Apollo)، فضانوردان را روی ماه فرود بیاورد. فرودگر ماه برای این ماموریت حماسی، یک استارشیپ خواهد بود.
نسخه بعدی استارشیپ، نسخه ۳ است که حدود ۱.۵ متر از نسخه پیشین خود بلندتر خواهد بود. در عین حال، اسپیس ایکس درنظر دارد در طولانی مدت به یک استارشیپ بزرگتر و قوی تر تکیه کند که ارتفاع آن ۱۴۲ متر و تعداد موتورهای رپتور آن ۴۲ موتور به جای ۳۹ موتور رپتور کنونی است. سال ۲۰۲۷ می تواند سال مهمی برای اسپیس ایکس و ناسا باشد چراکه ناسا درنظر دارد در آن زمان مأموریت آرتمیس ۳ (Artemis 3) خود را آغاز کند و برای اولین بار از زمان مأموریت های آپولو (Apollo)، فضانوردان را روی ماه فرود بیاورد.
منبع: ساخت اپل آی دی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب