ربات های سمپاش ایرانی به استخدام کشاورزان در می آیند

ربات های سمپاش ایرانی به استخدام کشاورزان در می آیند به گزارش ساخت اپل آی دی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: پس از 5 سال از ورود رباتهای سمپاش وارداتی و با توجه به مسایل حاکمیتی و امنیتی موجود لزوم بومی سازی این محصول در حوزه کشاورزی بیشتر از پیش احساس می شود.


مهدی اعتمادی مدیر یک شرکت دانش بنیان فعال حوزه دانش بنیان و کشاورزی در گفتگو با خبرنگار مهر از یک محصول روباتیک و هوشمند در این زمینه آگاهی داد و اظهار داشت: استفاده از ربات های سمپاش، خصوصاً ربات های هوایی در عرصه کشاورزی ارزش افزوده و مزایای قابل توجهی به وجود می آورد. دلیل این مساله نیز بطورکامل روشن است: در روش های سنتی، عملیات سمپاشی نیازمند نیروی انسانی زیاد، زمان طولانی و در عین حال، همراه با راندمان پایین و پخش غیر یکنواخت سم است. همین طور خطرات و لطمه های تنفسی برای نیروی انسانی بسیار بالا است. وی اشاره کرد: با پیشرفت فناوری، لزوم جایگزینی این تکنیک ها احساس شد. یکی از مهم ترین راه حل ها، مکانیزه کردن پروسه سمپاشی بود. در ابتدا، تراکتورها، تریلرها و انواع سمپاش های زمینی به عنوان جایگزین مورد استفاده قرار گرفتند، اما این تکنیک ها نیز مشکلاتی به همراه داشتند. همچون لطمه مستقیم به محصولات در حین عبور ماشین آلات که سبب لهیدگی و تلفات می شد. بررسی ها نشان میدهد در این تکنیک ها، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی در عمل در پروسه سمپاشی لطمه می بینند. وی با معرفی ربات های سم پاش هوایی به این نکته اشاره نمود که استفاده از این نوع فناوری چه بصورت وارداتی و چه بصورت اسمبل شده از نمونه های خارجی بالاتر از پنج سال است که بطور پراکنده در بخش کشاورزی کشور رواج یافته است.

قوانین استفاده از روبات سمپاش

اعتمادی توضیح داد: با این وجود، این ربات های پرنده نیز مانند خودرو ها، مشمول ضوابط و مقررات حاکمیتی هستند و استفاده از آنها تابع قوانین مشخصی است. همانطور که خودرو ها زیر نظر نیروی انتظامی و پلیس راهور پلاک گذاری و شماره گذاری می شوند، ربات های سم پاش هوایی نیز باید مجوز دریافت کرده، شماره گذاری شوند و تنها با گرفتن مجوز مربوطه، مجاز به فعالیت در مناطق مورد نظر برای عملیات سم پاشی خواهند بود. وی همین طور افزود: جهت استفاده از ربات های هوشمند سم پاش، دریافت مجوزهای لازم از مراکز و نهادهای ذی ربط الزامی است. هم اکنون، ربات های وارداتی فاقد سیستم های کنترلی و الکترونیکی پیشرفته برای مدیریت مجوزها هستند؛ بدین سبب کلیه مراحل باید بصورت دستی صورت گیرد. به این معنا که کاربر یا بهره بردار قبل از استفاده از سیستم های مکانیزه هوایی باید ابتدا مجوز لازم را بصورت دستی دریافت کرده و سپس دوره های آموزشی مربوطه را طی نماید. همین طور برای هر منطقه ای که مقرر است عملیات سم پاشی صورت گیرد، باید مجوز جداگانه ای بصورت دستی درخواست و دریافت شود تا امکان اجرای عملیات در آن محدوده فراهم شود. مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه توضیح داد: این مجوز باید ازسازمان هواپیمای کشوری و استانداری همان استان که نیازمند استفاده از این سرویس هستند، دریافت شود.

نمونه های خارجی تحت نظارت کامل حاکمیتی نیستند

وی اظهار نمود باتوجه به وارداتی بودن سیستم های موجود در بازار، مدارهای الکترونیکی و نرم افزارهای آنها فاقد قابلیت اتصال به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت داخلی هستند و امکان قرارگیری در زمینه های حاکمیتی و نظارتی کشور را ندارند. این محدودیت بطور مستقیم لزوم بومی سازی این سیستم ها را آشکار می سازد تا بتوان آنها را در قالب های نظارتی و امنیتی داخلی تعریف و مدیریت کرد. بااینکه در سالیان اخیر تلاش هایی برای طراحی سیستم های مکمل بمنظور نظارت بر محصولات وارداتی انجام شده است، اما این اقدامات تا حالا به نتایج مطلوب و اثربخش نرسیده اند. در همین جهت، ما مبادرت به طراحی و توسعه بومی سیستم های الکترونیکی کرده ایم و نرم افزارها و سخت افزارهای مورد نیاز را متناسب با شرایط اقلیمی، زیرساختی و امنیتی کشور بازطراحی و بومی سازی نموده ایم. ایشان سپس بیان کرد: این که به شرایط اقلیم اشاره می کنم، یعنی پروفایل های هر محصول برنج، گندم، کلزا، خرما و سایر محصولات نیز در این سیستم از نظر نرم افزاری تعریف شده اند؛ به شکلی که شرایط مربوط به سمپاشی، کاشت، داشت و نگهداری آنها در قالب پروفایل هایی مشخص شده است. خدمات و سرویس ها نیز بر طبق این پروفایل ها برای هر محصول ارائه خواهند شد.

دو الزام اصلی برای داشتن این ربات ها

اعتمادی با اعلان اینکه سیستم های الکترونیکی این سامانه ها بطور کامل بومی سازی شده اند اظهار داشت: ربات ها حال با نرم افزار و سخت افزار داخلی قابل عرضه هستند. جهت استفاده غائی از این روبات ها، دو الزام اصلی وجود دارد: الزام اول این است که این سامانه ها باید بوسیله سیستم نوآوری هوایی کشور تأیید شوند که مرجع آن سازمان هواپیمایی کشوری است. بعد از گرفتن این تأییدیه، استفاده از این سیستم ها مجاز خواهد بود و می توانند افراد این سیستم را روی روبات نصب کنند. افرادی که مبادرت به خریداری این ربات ها میکنند در حقیقت تحت یک شبکه ملی و نظارت مرکزی قرار می گیرند و می توانند تمام نیازمندی های لازم را بصورت شبکه و سرویس آنلاین دریافت نمایند. ما مدارات الکترونیک و خدمات نرم افزاری لازم را در نمونه داخلی جایگزین کردیم که بتواند یک سیستم قابل نظارت خدمات و کاربری و سرویس داشته باشد. مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه اظهار داشت: نمونه های وارداتی این ربات های سمپاش حدود پنج سال است که درحال استفاده هستند اما چون این ربات ها می توانند کاربری های غیر مجازی نیز داشته باشند و یا این که در اصل اگر حتی در کاربری مجاز فرد تخصص لازم را نداشته باشد می تواند هم به خود هم به افراد یا اماکن لطمه وارد کند؛ بدین سبب لزوم منطبق کردن این ربات ها بر یک سیستم نظارتی اجتناب ناپذیر بوده با همین دلیل قانونگذار در طول این چند سال به شدت استفاده از این ربات ها را محدود کرده و مجوزها را با شرایط خیلی سخت و زمان بر صادر می کند. ما با هدف فراهم کردن بستری مناسب برای بهره برداری مفید از این فنآوری، مبادرت به جایگزینی برخی سیستم ها یا افراد حقیقی کردیم تا این تکنولوژی از حالت مهجور بودن خارج شده و به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

نقض قوانین ربات ها را غیر فعال می کند

وی توضیح داد: در این سیستم، هر زمان که کاربر بخواهد از محدوده ها و محدودیت های تعریف شده عبور کند یا آنها را نقض نماید، سیستم بطور خودکار واکنش نشان می دهد؛ به شکلی که یا مبادرت به فرود می کند یا به موقعیت اولیه خود بازمی گردد و در همان جا می نشیند.

اولین ربات هوشمند کاملا داخلی

اعتمادی درباره ی وضعیت رقبای این محصول و جایگاه بازار این محصول توضیح داد: در مقایسه با رقبای خارجی، اول از تمامی باید بگوییم که ما بسیار خوشحالیم چون محصول شرکت ما بصورت کامل، از صفر تا صد، بصورت داخلی طراحی و تولید شده است. چرخه فناوری این محصول بطورکامل بومی سازی شده و این مساله جای خوشی زیادی دارد. نکته دوم این است که ما هم اکنون هیچ نمونه داخلی مشابهی نداریم. با آنکه حدود شش تا هفت سال است که قانون گذار الزام به داخلی سازی این نوع محصولات را اعلام نموده، اما تا حالا محصول مشابهی که واقعا داخلی باشد، در بازار ارائه نشده است. توجه داشته باشید که ما این مقایسه را در عرصه نظامی انجام نمی دهیم، چون آن حوزه بطورکامل متفاوت می باشد و استانداردها و کیفیت بسیار بالایی دارد. ما هم اکنون، درباره ی محصولات تجاری و مصرف عمومی صحبت می نماییم. نمونه هایی که در این زمینه وجود دارند، همگی وارداتی اند؛ واقعا استثنایی وجود ندارد. حتی آن هایی که تحت عنوان "تولید داخلی" توسط برخی شرکتها عرضه می شوند، در حقیقت مشابه برخی شرکت های مونتاژ خودرو هستند؛ یعنی قطعات وارد می شوند و فقط پروسه مونتاژ در داخل کشور به انجام می رسد. ایشان سپس توضیح داد که هنوز محصول ما به طور رسمی معرفی نشده است. هم اکنون ما در مرحله دسترسی به دانش فنی و ساخت نمونه مهندسی هستیم. مرحله پایلوت هنوز بطور کامل طی نشده است. در اینجا باید به دو مفهوم از واژه "پایلوت" اشاره کنم: پایلوت به مفهوم ساخت نمونه مهندسی و انجام آزمایش های فنی، که این مرحله طی شده است. پایلوت به مفهوم عرضه در چند استان و شروع سرویس دهی، که این مرحله هنوز شروع نشده، برای اینکه نیازمند درنوردیدن فرایندهای قانونی و دریافت مجوزهای لازم است که هنوز وارد آن نشده ایم. مدیر این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: درباب تولید این محصول، ما در مرحله جذب سرمایه گذار قرار داریم. تا حالا با تعداد کمی از شرکت های خصوصی مذاکرات اولیه انجام داده ایم و تفاهم نامه هایی نیز در سطح اولیه مطرح گردیده است. این همکاری ها ممکنست در قالب های مختلفی مانند تولید مشترک، اعطای حق تولید، یا مدلهای دیگر شکل بگیرد؛ که جمع بندی غائی آنها به شرط ادامه هم اندیشی هاست. در این مرحله، ما از هرگونه مذاکره با سرمایه گذاران جدید که مشتاق همکاری باشند، استقبال می نماییم و آماده ایم تا در مورد جزییات همکاری گفتگو نماییم.

این محصول حدود یک پنجم قیمت نمونه وارداتی آن است

اعتمادی اظهار داشت: باتوجه به نوسانات روزانه نرخ ارز، اعلام رقم دقیق هم اکنون دشوار است. اما برمبنای بررسی های اخیر، قیمت تقریبی این دستگاه کامل حدود یک میلیارد تومان است. این مبلغ شامل بدنه، باتری ها و موتورها می شود که بخش قابل توجهی از هزینه نیز مربوط به همین اجزا، خصوصاً باتری ها، سیستم شارژ و موتورهاست. البته این بخش ها فناوری پیچیده ای ندارند، اما از نظر قیمتی، سهم بالایی در کل هزینه دارند. در مقابل، سیستم های الکترونیکی و ناوبری که بخش اصلی و پیچیده دستگاه از نظر هدایت و کاربری به حساب می آیند، هم اکنون عمدتا از شرکت های چینی تامین می شوند. قیمت این سیستم ها در بازار، بسته به شرکت و کیفیت، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان (با نرخ فعلی ارز) متغیر است. احتمال زیادی وجود دارد که نمونه های خارجی در آینده مجوز فعالیت نگیرند، چونکه هیچ کدام از آنها توانایی انطباق کامل با الزامات یک سامانه مدیریت مرزی را ندارند. وی در جواب پرسش خبرنگار مهر درباره ی میزان نیاز به این محصول در استان گیلان اظهار داشت: استان گیلان حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار هکتار زمین زیر کشت برنج دارد. مازندران هم در همین حدود است، در استانهای خوزستان و شیراز نیز در مجموع حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی داریم. بنابراین، تنها در این سه چهار استان، نزدیک به ۶۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت وجود دارد. من نقل قولی از آقای دکتر عباسی (مدیر وقت مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در سه سال پیش) دارم که گفتند: در یک افق ۱۰ ساله، سالانه به هزار دستگاه سمپاش هوایی نیاز داریم. هم اکنون، حتی هزار دستگاه نیز در کل کشور فعال نیست. بنابراین، نیاز به این فناوری بطورکامل محسوس است.


منبع:

1404/03/23
12:02:59
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آنلاین , اوبر , اینترنت , باتری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی
«idstore، کلید ورود شما به دنیای اپل. دنیای اپل رو شخصی سازی کنید»