معاون وزیر علوم:

پلتفرمهای خارجی مردم را گروگان گرفته اند

پلتفرمهای خارجی مردم را گروگان گرفته اند به گزارش ساخت اپل آی دی، معاون فرهنگی وزارت علوم اظهار داشت: مدل حکمرانی ما نباید به صورتی باشد که مردم را از دست دهیم، مردم توسط پلت فرم های خارجی گرو گرفته شده اند.



به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از مهر، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و تحقیقات فناوری اظهار داشت: هر مدل مطلوب حکمرانی فضای مجازی باید نقش مردم را به خوبی مشخص نماید، یعنی امکان ندارد مدلی از حکمرانی برای فضای مجازی در جمهوری اسلامی ارائه دهید که این جایگاه پررنگ و جدی را نادیده گرفته و از کنار آن بگذرید. همین اصول فصل ممیّزه و ممتاز حکمرانی فضای مجازی در ایران نسبت به جهان است ازاین رو نگاه رشدمدارانه به مردم و زمینه سازی برای تصمیم گیری آنها در موضوعات در رابطه با فضای مجازی باید نقش کلیدی پیدا کند.
وی افزود: در هر نوع مدل حکمرانی که طراحی می شود باید به تمامی ذی نفعان و ذی ربطان ماجرا توجه گردد. پس تصمیمات پشت درهای بسته و عدم همراهی ذی نفعان با تصمیمات، طبیعتاً حکمرانی را تعلیق خواهد نمود و شاهد ضعف اعمال حاکمیت خواهیم بود. همینطور ورود همه ذی نفعان -با تمام تنوعاتی که دارند- خود به خود لبه های تند تصمیمات را غیربرنده تر خواهد نمود و از افراط ها و تفریط ها می کاهد. مدل حکمرانی فضای مجازی -که متناسب با آرمان هایی که بیان شد تدارک دیده می شود- باید گفتگوی مداوم بین ذی نفعان را همواره بعنوان اصل بدیهی حکمرانی خود بپذیرد.
کلانتری، بخش خصوصی و کسب و کارها را یکی از سه رکن ذی نفع در فضای مجازی برشمرد و خاطرنشان کرد: عدم توجه و عدم اعتماد به بخش خصوصی و کسب و کارهای حوزه فضای مجازی، سبب می شود تا هم حکمرانی پر هزینه شود و هم تصمیمات گرفته شده با آنچه که در واقع باید اتفاق افتد، نسبت کمتری خواهد داشت. بخش خصوصی متعلق به جامعه ایران است و منطق سود خودرا دارد اما در این مسیر؛ سبب رشد و توسعه کشور خواهد شد. در شرایطی که دولت، بودجه لازم برای سرمایه گذاری های بزرگ در بخش های مختلف فضای مجازی را ندارد، بخش خصوصی عامل رشد اکوسیستم فضای مجازی در کشور است و سبب می شود تا اتفاقات بزرگی در عرصه فضای مجازی رخ داده شود.
کلانتری، ضمن اشاره به نهادهای مدنی بعنوان دومین رکن اساسی ذی نفع در فضای مجازی، تصریح کرد: نهادهای مدنی گوناگون و متنوع در عرصه های مختلف وجود دارند که میدان دادن به این نهادها به بلوغ تصمیم گیری ها و اعمال حاکمیت در عرصه فضای مجازی کمک خواهد نمود. همینطور نهادهای مدنی دیگری به صورت خاص و تخصصی در حوزه هایی از قبیل سواد فضای مجازی، آموزش مجازی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و… فعالیت دارند در نتیجه باید نهادهای مدنی را افزایش داده و تقویت کرد و در ادامه با اعتماد به آنان، در عرصه حکمرانی فضای مجازی از آنها کمک بگیریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نخبگان و متخصصان را یکی دیگر از ارکان ذی نفع در فضای مجازی دانست و عنوان کرد: اعتماد به دانشگاه ها می تواند به حل خیلی از مسائل کمک نماید چونکه با عنایت به تحقیقات و پیمایش هایی که در حوزه اعتماد عمومی به نهادها انجام شده، دانشگاه ها رتبه بسیار بالایی دارند و مردم به آنها اعتماد دارند در نتیجه معضل اعتماد را میتوان با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها حل کرد.
کلانتری افزود: علیرغم این که دو دهه است تولیداتی در زمینه حکمرانی فضای مجازی صورت گرفته اما هنوز هم مدل حکمرانی در ابهام قرار دارد و ادبیات حکمرانی فضای مجازی هنوز در جهان نوپا است. مجموعه های بزرگ بین المللی همچون IGF و WSIS به کرات به بحث حکمرانی فضای مجازی پرداخته اند و این موضوعات در دستور کار هست اما این که به مدلهای روشن از این مورد رسیده باشند هنوز وجود ندارد در نتیجه خیلی نباید معطل شکل گیری صد درصد مدلهای حکمرانی ماند، اساساً این نگاه که مدل حکمرانی طراحی دقیق شود و بعد اجرا شود برای دوره قبل از فضای مجازی است چونکه در دوره جدید، تنوع فناوری ها و بسط و توسعه روزآمد آنها به حدی شتاب دارد که اساساً فرصت تأمل، صورت بندی نظری و مفهوم پردازی در این حوزه همچون گذشته نمی باشد پس چاره ای ندارید که چاچوب کلی را تدارک ببینید و در طول مسیر کشتی خودتان را تعمیر کنید.
وی خاطرنشان کرد: اما در واقع ادبیات حکمرانی در کشور، پیشرفت خوبی داشته خصوصاً بر اساس تلاش هایی که توسط دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکزملی فضای مجازی و نیز توسط مرکز ملی فضای مجازی صورت گرفته است. اما باوجود حجم عظیمی از کارهایی که صورت گرفته در مقایسه با آن اتفاقات بزرگی که باید صورت پذیرد، بسیار کم است پس ما باید در طراحی مدل حکمرانی متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی و به خصوص نقش مردم در این مدل بیشتر کار نماییم.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مدل حکمرانی ما نباید به شکلی باشد که مردم را از دست دهیم. مردم توسط پلت فرم های خارجی گرو گرفته شده اند و وقتی از شما گروگان می گیرند، با دقت بیشتر عمل می کنید؛ بعضاً سیاستگذاری ما بگونه ای است که کسانی که گروگان گرفته شده اند تمایل دارند گروگان باشند اما به حرف دلسوزانی که در این حوزه تصمیم گرفتند عمل نکنند و این موقعیت، موقعیت شکننده ای است. اصل ماجرا اینست که مردم وقتی در دوگانه شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی قرار می گیرند، برای کوچ کردن توجیه نشده اند و دلیل آن اینست که تصور رشد یافته از مردم را نداشتیم، کمتر با آن هاحرف زدیم، کمتر توضیح دادیم، سطح سواد مجازی را افزایش ندادیم و از همه مهم تر ذی نفعان را مشارکت نداده ایم.
وی با اشاره به اینکه مسئله زمان در حکمرانی بسیار حائز اهمیت می باشد، خاطرنشان کرد: ما خیلی از زمان های طلایی را از دست دادیم. در رشد و توسعه اکوسیستم دیجیتال در کشور و به معنای کلان تر، در تحول دیجیتال، خیلی از زمان های طلایی را از دست دادیم و بعضاً زمانی تصمیم می گیریم که بدترین زمان امکان دارد. ما زمان را از دست دادیم و واقعاً دیگر فرصت برای زمان از دست دادن نداریم و باید اتفاقات بزرگی در این حوزه بیافتد.
کلانتری ضمن اشاره به این که فضای مجازی اقتضائات خاص خودش دارد، بیان نمود: یکی از اقتضائات آن تناسبی است که با جهانی شدن و فضای کمرنگ شدن مرزها دارد. این مورد به شکلی استقلال به معنای کلاسیک را به چالش خواهد کشید و حاکمیت ها برای حفظ استقلال تمایل به مرزکشی دارند. متأسفانه ما هنوز نتوانستیم تکلیف خودمان را نه نسبت به مفهوم استقلال در فضای مجازی و نه نسبت به مفهوم آزادی و حریم خصوصی مشخص نماییم. هر یک از کشورها به سمت و سویی رفتند، بطورمثال آمریکا به دلیل این که حاکمیت شرکتی دارد و شرکت ها برای او مهم هستند، بیشتر به سمت منافع شرکت ها حرکت کرده پس حریم خصوصی به آن معنایی که در اروپا معنا دارد در آمریکا معنایی ندارد. این دوگانه و این تنازعات را باید خیلی سریع در سطح فلسفه سیاسی حل نماییم و حداقل باید اجالتا به پاسخی رسیده و مبتنی بر آن کارهای خودمان را پیش ببریم.
وی افزود: ما حکمرانی شرکتی را جدی نگرفتیم چون به بخش خصوصی اعتماد نکردیم و یا خیلی آنرا وارد عرصه تصمیم گیری نکردیم در نتیجه نتوانستیم از ظرفیت های شرکت ها و بخش خصوصی در حکمرانی داخلی و حکمرانی منطقه ای در عرصه فضای مجازی استفاده نماییم. خیلی از اِعمال حکمرانی آمریکا در عرصه بین الملل و در عرصه فضای مجازی توسط شرکتهای آنها اتفاق می افتد و توسط دولت و حکومت به صورت مستقیم انجام نمی پذیرد؛ به صورت مستقیم توسط اپل، گوگل، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی گوناگون این کار را انجام می دهند یعنی آنها هستند که اعمال حکمرانی می کنند اما پشت پرده آمریکا می باشد. باید از این فضا خارج شده و معطوف به آینده فکر کرد؛ ما هیچ پلنی برای آینده فضای مجازی کشور نداریم، چه کسی تصویری از فضای مجازی ایران دارد جز آن تصویری که استارلینک و متاورس و… پیش روی ما قرار می دهد. تصویر بومی ما از فضای مجازی ایران، منطقه و جهان چیست؟ ما چه نقشی مقرر است ایفا کنیم؟ این عین حکمرانی منفعلانه است و به جد عرض می کنم، این ظرفیت داخل کشور وجود دارد و می شود با کمک همین شرکت ها میتوان آینده را تصویر کرد، گام برداشت و به سمت تحقق آن آینده و اهداف پیش رفت.
کلانتری تصریح کرد: خیلی از معضلاتی که ما در عرصه دیپلماسی سایبری داریم با تقویت دیپلماسی سایبری قابل حل است، گفتگوها و مذاکراتی که در آن سطوح صورت می گیرد می تواند برای شرکت ها و پلت فرم هایی که در داخل ایران فعالیت می نمایند تعهدآور باشد و همینطور می تواند گشایشی برای حضور پلت فرم ها و مجموعه های ایرانی در مقیاس منطقه ای و بین المللی باشد.
وی یادآورشد: ما نباید با تصمیمات خود سبب انزوای دیجیتال شویم. چنین تصمیماتی، درحالی که فرایندها و امیال به سمت جهانی شدن است، سبب می شود میزان نارضایتی عمومی را بالا برده و شکاف دولت و ملت را بیشتر کند و نهایتا مردم را از دست بدهیم


منبع:

1401/11/24
11:32:10
5.0 / 5
519
تگهای خبر: اپل , دانش , رسانه , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی