مهم ترین رویدادهای حوزه ارتباطات در هفته جاری

مهم ترین رویدادهای حوزه ارتباطات در هفته جاری به گزارش ساخت اپل آی دی، اعلام آخرین آمار کاربران فعال پیام رسان های داخلی و اخطار زلزله به دنبال آزمایش یک سرویسی جدید، بعضی از عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.



به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، یکی از هفت کلان پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت های ارتباطی و فیبر نوری است و مسؤلان وزارت ارتباطات تاکید کرده اند با برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب و کارها به فیبر نوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد و به تازگی هم اعلام شده که همه شهرهای استان ایلام تحت شبکه سراسری فیبر نوری قرار گرفته است.

در همین راستا یکی از اخبار مهم هفته یش موضوعی بود که توسط علی کریمی- سرپرست اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام- اعلام گردید که ضمن اشاره به طرح ملی ایجاد ۲۰ میلیون پورت پوشش فیبرنوری در سرتاسر کشور اظهار نمود: در استان ایلام با هماهنگی استانداری و شرکت سرمایه گذاری «های وب»، پروژه راه اندازی فیبرنوری با ۳۰۰ نیرو از هفته اول مهر کار شروع شد.

وی با اشاره به اینکه ایلام از نظر شاخصهای ارتباطات و فناوری اطلاعات (IDI) در رتبه ۱۷ در بین دیگر استان ها قرار دارد، اضافه کرد: استان ایلام دارای ۳۷۸ روستای بالای ۲۰ خانوار هستیم و تابحال ۳۴۴ روستا زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته اند و تا آخر سال آینده همه روستاها زیر پوشش اینترنت پرسرعت قرار می گیرند.

کریمی ضمن اشاره به موانع موجود در بحث توسعه ارتباطات روستایی این استان اظهار نمود: عمده مشکل موجود در توسعه ارتباطات استان ایلام، کوهستانی بودن و صعب العبور بودن برخی مناطق است که در مواقعی برای پوشش، مجبور به ایجاد چندین سایت هستیم.

آخرین آمار کاربران فعال پیام رسان های داخلی

موضوع ضرورت پشتیبانی از پلتفرم های داخلی طی سالهای گذشته هم مطرح بود اما این مورد زمانی شدت یافت که چند سال پیش یکی از پیام رسان های خارجی با محدودیت هایی روبه رو شد و همین مبحث ضرورت پشتیبانی از پیام رسان های داخلی را پررنگ تر کرد.

یکی از دلایلی که در گذشته برای محدود کردن این پیام رسان خارجی اعلام شد، رفع انحصار از این پیام رسان بود که باعث شد مبحث پشتیبانی از پیام رسان های داخلی داغ شود. به همین دلیل، مسؤلان روش های مختلفی را برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی در نظر گرفتند. در این خصوص شورایعالی فضای مجازی مصوبه ای را در جهت این حمایت در نظر گرفت و همینطور شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن اشاره به مصوبه شورایعالی فضای مجازی برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی اعلام نمود.

به تازگی هم عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی آخرین آمار کاربران فعال ماهانه تا ۱۵ آذر سالجاری اطلاع داد. طبق این گزارش کاربران فعال روزانه پیام رسان روبیکا ۱۵.۲، ایتا ۹.۲ میلیون، پیام رسان بله ۳.۳ و سروش پلاس ۳.۵ میلیون کاربر اعلام شده است. همینطور طبق اعلام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کاربر فعال ماهانه پیام رسان روبیکا، ۳۵، ایتا ۱۵.۲، بله ۹.۸ و سروش پلاس ۸.۱ میلیون کاربر است.

مردم از وزیر ارتباطات چه خواستند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری به صورت مستقیم و بی واسطه به سوالات مردم پاسخ داد. این اتفاق در جهت دستور رئیس جمهوری به وزرا، معاونان و مدیران دولتی به منظور گفت وگوی مستقیم با مردم، در برنامه هفتگی «پاسخگویی بی واسطه اعضای هیئت دولت به مطالبات مردمی» انجام شد.

عیسی زارع پور در این راستا، پاسخگوی طرح نظرات، ایده ها، شکایت ها و درخواست های مردم در حوزه مأموریتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود و در ارتباط مستقیمی که وزیر ارتباطات با برخی از هموطنان سراسر کشور داشت، موضوع هایی چون ارتباطات روستایی، شیوه محاسبه هزینه های اینترنت، رفع نقاط کور ارتباطی، مشکلات کارکنان، بازنشستگان و کارگزاری های شرکت مخابرات ایران و پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی در پلت فرم های داخلی عنوان شد.

نحوه اعطای وام به شرکتهای صدمه دیده از محدودیت اینترنت

حدود سه ماه است که برای دو پلت فرم خارجی اینستاگرام و واتس آپ بنابر تصمیم نهادهای ذی ربط محدودیت هایی بوجود آمد و در این فاصله بخشی از کسب و کارهای اینترنتی به علت شرایط به وجود آمده با مشکلات معیشتی روبه رو شدند بر این اساس، مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی ماه های اخیر بر ضرورت پشتیبانی از کسب و کارهای دیجیتال تأیید کردند و بسته حمایتی ویژه ای را برای کسب و کارهای اینترنتی در نظر گرفتند.

بسته حمایتی مذکور شامل ۱۴ ماده و ۳۰ نوع حمایت دولتی برای پشتیبانی از کسب و کارها است و مواردی را مانند تأمین منابع برای تجهیزات مورد نیاز سکوهای مشمول، تسهیل مجوز کسب و کار، حفظ حریم خصوصی کسب و کارها و کاربران، عرضه خدمات دولتی در سکوهای مشمول و تسهیل استقرار سکوهای مشمول درپارک های علم و فناوری برای کاربران و پلت فرم های داخلی درنظر گرفته است.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد، به دنبال تصویب «آیین نامه پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال» که با هدف پشتیبانی از رشد و توسعه فضای کسب وکارهای دیجیتال کشور و توسعه اقتصاد دیجیتال به امضای معاون اول رئیس جمهور رسید، صندوق نوآوری و شکوفایی بعنوان یکی از دستگاههای متولی، جزئیات حمایتی خویش را شرح داد.

هشدار زلزله به دنبال آزمایش چه سرویسی منتشر شد!؟

اخیرا بعضی از مشترکان همراه اول به علت آنچه خطای تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست یک سرویس جدید، اعلام شد، به اشتباه پیام اخطار زلزله دریافت نمودند و بعد از مشخص شدن علت این اشتباه، این سوال بوجود آمد که اپراتور اول درحال تست چه سرویسی بوده است؟

در همین رابطه امید توکلی - رئیس اداره سامانه ها و تجهیزات شبکه مرکز تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول- در گفت و گو با ایسنا در رابطه با جزئیات این سامانه اخطار بلایای طبیعی و اتفاق رخ داده هفته های گذشته اظهار نمود: پس از هشدارهایی که سازمان هواشناسی در رابطه با تغییر ناگهانی شرایط آب و هوا در بعضی مناطق کشور داد، تیم فنی مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که سامانه اخطار عمومی این اپراتور را توسعه داده، تلاش کردند تا هر چه سریعتر آزمون های نهایی این سامانه را انجام دهند و آنرا به شکل عملیاتی در اختیار نهادهای واجد صلاحیت ارسال هشدارهای عمومی مانند سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی قرار دهند.


وی اضافه کرد: این تیم پس از انجام آزمون های لازم در محیط های شبیه سازی شده، درحال تست محصول بودند که به علت یک اشتباه فنی، به جای ارسال پیام در محیط ایزوله ای که در اختیار داشتند، پیام را در سطح وسیع تری ارسال کردند که متاسفانه سبب ایجاد نگرانی برخی هموطنان که این پیام را در چارچوب اخطار زلزله دریافت کرده بودند، شد؛ البته تیم ارتباطات همراه اول به سرعت طی اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از آن مشترکان، علت خطا را بیان کرد و در گام بعدی بسته ای ویژه برای دلجویی از تمامی مشترکان هم تدارک دید.

توکلی در رابطه با معرفی طرحی که به دنبال آن این اتفاق رخ داد و نحوه عملکرد این سرویس تشریح کرد: در شرایط بحرانی، مردم تلاش می کنند از راه تماسهای موبایل و ارسال پیامک از شرایط عزیزانشان آگاه شده یا به یکدیگر وضعیت را اطلاع دهند؛ این مورد سبب می شود در منطقه ای که تحت تأثیر شرایط بحرانی قرار دارد، شبکه های موبایل بسیار شلوغ و پرترافیک شوند.




1401/09/26
08:41:52
5.0 / 5
484
تگهای خبر: اینترنت , پشتیبانی , پیام رسان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی