ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022

ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022 ساخت اپل آی دی: سال 2022 بزرگترین سال برای متاورس یا نرم افزار و سخت افزاری خواهد بود که اجازه می دهند کاربر در فضاهای سه بعدی مجازی بازی یا کار کند.



به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، سال ۲۰۲۲ بزرگترین سال تا حالا برای متاورس خواهد بود چونکه شرکت های بزرگی نظیر مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک)، مایکروسافت و گوگل آماده عرضه محصولات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری جدیدی می شوند که فعلا بازار کوچکی دارند.

متاورس نرم افزار و سخت افزاری را توصیف می کند که به کاربران امکان می دهند در فضاهای سه بعدی مجازی بازی یا کار کنند یا از اینترنت اطلاعات دریافت کرده و آنها را بصورت لحظه ای با دنیای واقعی یکپارچه کنند. هم اکنون متاورس ممکنست بوسیله تلفن هوشمند قابل دسترس باشد اما حامیانش می گویند نهایتاً بوسیله هدست های واقعیت افزوده پیشرفته یا واقعیت افزوده تجربه خواهد شد.

شرکت های بزرگ فناوری انتظار دارند گجتهایی که کاربرانشان را به دنیای مجازی می برند، بزرگترین بازارهای جدید در نرم افزار از زمان معرفی تلفن هوشمند صفحه لمسی اپل در سال ۲۰۰۷ را خواهند گشود. اگر متاورس توسعه پیدا کند در آن صورت شاید همه کسانی که حالا یک تلفن هوشمند دارند، تا چند سال دیگر یک عینک رایانشی یا یک هدست واقعیت مجازی داشته باشند.

اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس در یادداشتی در دسامبر نوشت: پلت فرم های فناوری بزرگ که از رشد اپلیکیشن های رایانش موبایل سود بردند حالا به واقعیت افزوده بعنوان پلت فرم رایانش بعدی نگاه می کنند که باید به سمت آن تغییر جهت دهند. بنظر می رسد تغییر منطقی بعدی در الگوهای مصرف باشد و رهبران جدیدی در دنیای فناوری بوجود آورد.

شرکت ها دلارهای تحقیقات و توسعه را برای نمونه های اولیه و فناوری های اساسی خرج می کنند و آماده می شوند بعد از عرضه محصولاتشان در بازار، در عرصه مجازی رقابت کنند.

طبق آمار کرانچ بیس، سرمایه گذاران ۱۰ میلیارد دلار در استارتاپ های جهان مجازی در سال ۲۰۲۱ سرمایه گذاری کردند و این رقم شامل بودجه بازیگران بزرگ دنیای فناوری نمی گردد. بعنوان مثال مارک زاکربرگ، مدیرعامل مِتا اظهار نمود: این شرکت به حدی پول برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۱ خرج کرد که سود این شرکت را به میزان ۱۰ میلیارد دلار کم کرد.

تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد می کنند عمده ۱.۳۵ تریلیون دلار در ساخت این فناوری ها در سالهای آتی هزینه خواهد شد.

شبکه سی ان بی سی به بررسی وضعیت اسامی بزرگ دنیای فناوری در این عرصه و محصولاتی که سال آینده عرضه می کنند، پرداخته است:

مِتا

فیس بوک به فناوری های متاورس متمرکز شده است. در حقیقت در سال ۲۰۲۱ نام خودرا به مِتا پلتفرمز تغییر داد تا منعکس کننده حوزه جدید تحت تمرکز این شرکت باشد. بر اساس گزارش موسسه IDC، مِتا دراین زمینه نسبت به رقیبان بزرگ فناوری پیشتاز است و هم اکنون سخت افزار واقعیت مجازی را تولید و به فروش می رساند و ۷۵ درصد این بازار را در سال ۲۰۲۱ در اختیار داشته است.

در کریسمس محبوبترین اپلیکیشن فروشگاه اپ استور اپل، اپلیکیشن واقعیت مجازی آکیلیس (Oculus) بود که جهت استفاده از هدست کوئست ۲ لازم است که نشان میدهد افراد زیادی این دستگاه واقعیت مجازی را پای درخت کریسمس پیدا کرده اند.

مُتا آمار فروش کوئست را منتشر نکرده اما کوالکام که تراشه بکار رفته در کوئست را تولید می کند، برآورد کرد که این شرکت تا نوامبر ۱۰ میلیون دستگاه فروخته است. این آمار به اندازه آمار تلفن هوشمند چشم گیر نیستند اما قابل توجه بوده و با تبلیغات تلویزیونی بزرگ این سخت افزار تقویت شده اند.

مِتا سرگرم برنامه ریزی عرضه یک هدست واقعیت مجازی دیگر در سال میلادی جاری است که "پروژه کامبریا" نام دارد. این دستگاه سخت افزاری خواهد داشت که واقعیت آمیخته را بهتر می کند یا از دوربین هایی در خارج از هدست واقعیت افزوده برای پخش دنیای واقعی برای بینندگان استفاده می نماید. مِتا اعلام نموده که این گجت شامل ردیابی چهره و چشم خواهد بود که دستگاه را نسبت به فرمان های کاربر پاسخگوتر می کند.

ورود زودتر مِتا به این حوزه برای این شرکت این امکان را فراهم نموده بررسی کند کاربران چه نرم افزاری جهت استفاده در هدستشان می خواهند. ماه جاری این شرکت پلت فرم اجتماعی به نام Horizon Worlds را راه اندازی نمود که افراد در آن می توانند در برنامه های کمدی و شب های فیلم در داخل جهان مجازی فیسبوک شرکت نمایند.

مِتا چند شرکت خریداری نموده که اپلیکیشن های محبوب برای هدست های آکیلیس را می سازند. این استراتژی ممکنست تحت تفحص ضد انحصارطلبی قرار گیرد. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا تحقیقات وسیعی را درباره این خرید ۴۰۰ میلیون دلاری آغاز نموده است.

اپل

اپل هیچ گاه تایید نکرد روی یک هدست کار می کند اما سال هاست درحال طراحی رویکردهایی در داخل گروه توسعه فناوری خود است.

اپل درحال زمینه سازی برای شاخه محصول جدید بزرگ است. مدلهای جدیدتر آیفون به سنسورهای لیدار مجهز هستند که قادر به سنجش فاصله ای هستند که یک شی ء قرار دارد؛ خاصیت که برای اپلیکیشن های مبتنی بر مکان اهمیت دارد. تازه ترین مدل های آیفون و آی پد نرم افزاری به نام ARkit دارند که به سازندگان اجازه می دهد اپلیکیشنی بسازند که از سنسورهای آیفون برای ترسیم دقیق فضا و مکان سازی استفاده می نماید.

این تکه های ساخت فناوری، اساس یک محصول کاملا جدید را به وجود می آورد که احیانا یک هدست پیشرفته ساخت اپل خواهد بود که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را ترکیب می کند و گویا در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد.

برخلاف مِتا، اپل درباره محصولات سخت افزاری جدید تا زمان آماده شدن آنها برای رونمایی صحبت نمی نماید. هنگامی که اپل یک هدست عرضه می کند، احیانا کل بازار را تکان داده و رویکرد جدیدی برای خیلی از رقیبان احتمالی فراهم می کند؛ درست همان تاثیری که آیفون در بازار تلفن های هوشمند و اپل واچ در بازار ساعات هوشمند برجای گذاشت.

رقیبان اپل به دقت به نظاره خواهند نشست تا ببینند تیم کوک، مدیرعامل اپل چه فاکتوری را بعنوان بزرگترین مزیت و نقطه قوت برای هدست این شرکت تعریف خواهدنمود.

محتوا و چگونگی یکپارچگی خدمات اپل برای جذابیت این دستگاه اهمیت خواهد داشت. آیا اپل فروشگاه برنامه جدیدی را برای اپلیکیشن های واقعیت مجازی معرفی خواهد کرد؟ آیا هدست اپل محتوای مجازی یا پخش محتوای انحصاری یا پخش ورزش و موسیقی مبتنی بر واقعیت مجازی از NextVR خواهد داشت.

سرمایه گذاران و مفسرین بازار این ارزیابی را آغاز نموده اند که اگر اپل اولین شاخه محصول جدید بزرگ خود در هفت سال قبل را ارائه کند، آیا فروش آتی هدست ها یا سایر گجتهای واقعیت افزوده ارزش سهام اپل را بالاتر خواهد برد.

با این حال اپل به نام متاورس اشاره ای نخواهد داشت. تیم کوک در سپتامبر اظهار داشته بود: من از این هیاهو دور خواهم ماند. ما شاخه محصول جدید را فقط واقعیت افزوده خواهیم نامید.

گوگل

گوگل با معرفی عینک گوگل در سال ۲۰۱۳ آغازگر جنون هدست در سیلیکون ولی بود. این تجربه با استقبال خوبی روبرو نشد اما گوگل تسلیم نشد. تا به امرکز گوگل هدست های گوگل گلس را به شرکتها می فروشد اما بطور عمومی برای مصرف کنندگان قابل دسترس نیستند.

اکنون نشانه هایی وجود دارد که گوگل باردیگر نسبت به واقعیت افزوده جدی شده است هر چند که به اندازه رقیبانش محصولات یا فناوری هایی که بصورت عمومی رونمایی شده اند ندارد. از زمانی که گوگل گلس برای اولین بار رونمایی گردید، هدست های واقعیت افزوده با نمایشگرهای پیشرفته تر، سنسورهای بهتر و پردازنده های قوی تر عرضه شدند.

گوگل که سیستم عامل اندروید این شرکت محبوبترین نرم افزار تلفن هوشمند در جهان است، یکی از نرم افزارهایی است که اگر هدست ها و دستگاههای متاورس تلفن هوشمند را با سیستم عامل جدیدی کامل کنند، بیشترین ضرر را خواهند دید.

در سال ۲۰۲۰ گوگل شرکت نورث را خریداری کرد که در حوزه عینکهای واقعیت افزوده فعالیت می کند. طبق پستی که مارک لوکوفسکی، مدیر ارشد در دسامبر ارسال کرد، گوگل حالا یک تیم جدید دارد که به سیستم های عامل برای واقعیت افزوده متمرکز است. لوکوفسکی قبل از پیوستن به گوگل، در پروژه آکیلیس کار می کرد. طبق آگهیهای استخدام که از طرف گوگل انتشار یافته است، این شرکت درحال استخدام افراد برای این تیم است که روی دستگاه واقعیت افزوده نوآورانه کار می کنند و محصولاتی را به مجموعه واقعیت افزوده خود اضافه می کند.

مایکروسافت

مایکروسافت اولین شرکت فناوری بزرگی بود که هدست واقعیت افزوده با امکانات کامل به نام هولو لنز در سال ۲۰۱۶ معرفی نمود. اما محصول فعلی این شرکت هنوز با رسیدن به مرحله ای که مصرف کنندگان بتوانند استفاده کنند فاصله دارد.

در عوض مایکروسافت به فروش هدست ها به شرکت هایی متمرکز شده که می توانند از عهده خرید ۳۵۰۰ دلاری هر دستگاه بربیایند و می خواهند ببینند آیا این فناوری راندمان کارکنانشان را بیشتر می کند.

برجسته ترین مشتری هولو لنز، ارتش آمریکاست. مایکروسافت اوایل سال ۲۰۲۱ برنده قرارداد ۲۲ میلیارد دلاری برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه هولو لنز به ارتش آمریکا شد با این وجود ارتش اعلام نمود شروع استفاده آزمایشی میدانی هولو لنز را به سال ۲۰۲۲ معوق کرده است.

اگرچه این قرارداد مکررا به تاخیر افتاده است اما سیگنال مهمی از سلامت بازار واقعیت افزوده شمرده می شود. هولو لنز علاقه شرکت های پزشکی را جلب کرده که می خواهند ببینند آیا واقعیت افزوده می توانند به بهبود اتاقهای عمل یا حتی کمک به جراحی ازراه دور کمک نماید.

مایکروسافت سرمایه گذاری سنگینی در خدمات ابری داشته تا آماده دنیاهای مجازی باشد که انتظار می رود در سال ۲۰۲۲ برای عموم راه اندازی شود. این شرکت در مارس پلت فرم Mesh را معرفی نمود که به سازندگان نرم افزار اجازه می دهد اپلیکیشن هایی بسازند که به دستگاه های مختلف امکان می دهد واقعیت دیجیتالی مشابهی را به اشتراک گذارند.

در واقع Mesh با هولوگرام های سه بعدی، اندکی شبیه تماس ویدیویی عمل می کند. مایکروسافت زمینه برای توسعه حضور در این حوزه را با خرید شرکت AltspaceVR در سال ۲۰۱۷ فراهم نمود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، این توانایی های نرم افزار متاورس در سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد. مایکروسافت Mesh را در اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی "تیمز" یکپارچه خواهدنمود. قابلیت ها برای بازیهای ایکس باکس هم در دست ساخت است اما هیچ تاریخ انتشاری برای آن اعلام نشده است. باید دید آیا هدست های واقعیت افزوده، برنامه های راندمان که مایکروسافت برای آنها شناخته شده است را بهبود خواهند بخشید.

با این حال ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت مشتاق است. وی در نوامبر اظهار داشت: نمی توانم غلو کنم تا چه حد این یک نقطه عطف است.





منبع:

1400/10/13
23:15:41
5.0 / 5
150
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی