آلودگی به بدافزار، در صدر رخدادهای كامپیوتری سال جدید

آلودگی به بدافزار، در صدر رخدادهای كامپیوتری سال جدید به گزارش ساخت اپل آی دی بیشترین فراوانی رخدادهای کامپیوتری در در دو هفته اول فروردین ماه سال ۱۴۰۰، در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات بوده است که بیشتر از ۷۰ مورد را شامل می شود.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، گزارشی از ۲۵۴ مورد خدمت عرضه شده توسط مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای کامپیوتر ای) در دو هفته اول فروردین ماه سال ۱۴۰۰ (۱ الی ۱۵ فروردین ۱۴۰۰) در گراف های زیر قابل مشاهده می باشد. خدمات عرضه شده شامل فراوانی و نوع رخدادهای رسیدگی شده توسط مرکز، بخش های دریافت کننده این خدمات و نحوه آگاه شدن مرکز از این رخدادها است.
طبق این اطلاعات، بیشترین فراوانی رخداد به ترتیب در ارتباط با آلودگی به بدافزار و بات، فیشینگ سایت های خارجی، شناسایی صدمه پذیری، فیشینگ سایت های داخلی، گزارش های خبری، دیفیس سایت، درخواست مشاوره، درخواست ارزیابی، افشای اطلاعات، باج افزار و منع سرویس داخلی بوده است.


نحوه آگاه شدن مرکز ماهر از رخداد هم در نمودار زیر آمده که نشان داده است بیشترین آمار از راه مراجع بین المللی به این مرکز رسیده است.


بیشترین اطلاع رسانی از راه منابع داخلی به ترتیب از سامانه دانا، کارشناسان مرکز ماهر، سامانه هوشیار، گزارش آپاها، گزارش مردمی، سامانه بینا، سامانه تله بدافزار، گزارش بخش خصوصی، گزارش نهادهای حاکمیتی و افزونه ضدفیشینگ رسیده است.


همینطور بخش های دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر شامل اپراتورها، بخش خصوصی، دستگاههای حاکمیتی و بانک ها و موسسات مالی می شود که تعداد دریافت این خدمات در نمودار زیر آمده است.


در نمودار بخش های حاکمیتی دریافت کننده خدمات از مرکز ماهر هم وزارت فرهنگ و ارشاد درصدر و به دنبال آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت نفت و بعد از آن وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت عتف، وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت اقتصاد و امور دارایی قرار دارد.


با عنایت به اهمیت پاسخگویی به رخدادهای فضای تبادل اطلاعات و ایجاد مراکز پاسخگویی به حوادث فضای مجازی که در اغلب کشورها تحت عنوان مراکز CERT انجام شده است، مرکز ماهر بعنوان CERT ملی ایران در سال ۱۳۸۷ ایجاد و در سطح ملی فعالیت گسترده ای را برای پیشگیری و مقابله با حوادث فضای تبادل اطلاعات به عهده دارد.
این مرکز در حوزه فعالیتهای امداد و واکنشی موظف به رسیدگی فوری به حوادث فضای مجازی بر مبنای درخواست سازمان ها است. همینطور در حوزه فعالیتهای پیشگیرانه هم این مرکز وظیفه دارد تا به عرضه هشدارها، اعلانات، مخاطرات و ضعف های سامانه ها در سطح ملی و انتشار بسته های راهنما برای مقاوم سازی سامانه ها بپردازد.



1400/01/21
12:18:01
5.0 / 5
936
تگهای خبر: خدمات , دستگاه , سایت , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی