روابط عمومی ها و رسالت ناتمام

روابط عمومی ها و رسالت ناتمام ساخت اپل آی دی: خرم آباد - در دنیای پرتلاطم امروزی كه انسان روزانه در محاصره صدها خبر ضد و نقیض است اهمیت اطلاع رسانی درست، منطقی و به هنگام صد چندان می گردد.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا، روابط عمومی ادارات و سازمان ها بخش مهمی از فرایند اطلاع رسانی جامعه محسوب می شوند كه ذاتا ارتباط تنگاتنگی با رسانه ها دارند، پیوندی كه هرچه قوی تر باشد افكار عمومی بیشتری را با خود همراه خواهد نمود.
امروزه اهمیت اطلاع رسانی بركسی پوشیده نیست حتی افرادی كه تنها روزنامه ها را ورق می زنند و اطلاعات حرفه ای از چند و چون فرایند اطلاع رسانی ندارند.
با كنكاش در سایت های ادارات به نظر می آید این مهم نزد روابط عمومی خیلی از دستگاه های اجرایی و سازمان های لرستان به واقعیتی فراموش شده تبدیل گشته است.
یكی از چالش های اصلی دولت بخصوص در انتخابات سال گذشته، انتقاد به عملكرد رسانه های تیم دولت در بعضی حوزه ها بود كه همین امر باعث بروز مشكلاتی هم شد.
رسانه هایی كه نباید تنها آنها را در حوزه خبرگزاری ها و روزنامه ها نقد كرد چون كه روابط عمومی دستگاههای دولتی و فرمانداری ها نقش مهمی در فرایند اطلاع رسانی خدمات دولتمردان دارند.
روابط عمومی ها بعنوان پل ارتباطی مدیر، مردم و رسانه ها باید فعالیت موثری داشته باشند تا جامعه از چند و چون روند كاری دولت در ادارات تا حدودی آگاه شود اما به نظر می آید مساله روابط عمومی در بعضی ادارات و فرمانداری های لرستان همچنان جدی گرفته نمی گردد.
روابط عمومی ها بعنوان سردمدار اطلاع رسانی دولت در هر منطقه محسوب می شوند كه متاسفانه در خیلی از شهرهای استان، كار آنها به نصب و تعویض بنر و تشریفات مراسم خلاصه شده و اگر هم خبری مخابره می گردد با جمله كلیشه ای ' برگزار شد' است.
مطالبی بدون بهره گیری از عناصر خبری كه حتی نمی توان نام آن مطلب را خبر گذاشت، چراكه در جمله های كوتاهی با عنوان مبحث و افراد حاضر در جلسه خلاصه شده و هیچگونه اطلاعاتی به خواننده نمی دهد.
در شرایطی كه لرستان بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی مردم است، تارنمای خیلی از روابط عمومی ها همچنان در بی اطلاعی آنلاین است و برخی مواقع تبریك و تسلیت مناسبت های خاص را بارگذاری می كنند و چنانچه اخباری هم درج می گردد فاقد ارزش های خبری و كم اهمیت است و البته فعالیت مداوم و مستمر چند روابط عمومی اندك كه از جنس رسانه هستند و ارتباط مطلوبی با جامعه خبری دارند را نباید نادیده گرفته شود.
شاید خیلی از مدیران روابط عمومی همچوم سایر مردم با تولید فضای مجازی تا حدودی تنبل شده باشند و نشر اخبار كوتاه اما فوری را در این فضا به تهیه و انتشار مطالب جامع، كامل و هدفمند ترجیح می دهند كه این خود مجال دیگری برای پردازش نیاز دارد.
در خیلی از استان ها هر ساله ارزیابی عملكرد كمی و كیفی روابط عمومی هابه صورت حرفه ای انجام می گردد كه همین امر باعث انگیزه و فعالیت هرچه بهتر مدیران روابط عمومی شده اما در لرستان این امر صورت نمی گیرد و اگر هم صورت گرفته در فضای رسانه ای بازتابی نداشته است.
بدون شك فرمانده اطلاع رسانی دولت در استان ها روابط عمومی ادارات، سازمان ها و فرمانداری ها هستند كه باید مردم را از چند و چون كارها آشنا كنند اما به نظر می آید این فرماندهان جنگ نرم در جای دیگری مشغول به فعالیت هستند و روابط عمومی را تنها یك عنوان نمادین و تشریفاتی قلمداد می كنند، شاید هم افرادی كه در این حوزه بكار گرفته شده اند همچنان غیركارشناس هستند كه آشنایی چندانی با مقوله خبر و لزوم اطلاع رسانی ندارند.
باید دید مدیران روابط عمومی ها چرا به روز رسانی اخبار و اطلاعات را تا این اندازه بی اهمیت می دانند كه رویدادها را ولو در چند سطر غیرحرفه ای انتشار نمی دهند و مهمتر اینكه مدیران چگونه از این مهم بی اطلاع هستند و یا اگر اطلاع دارند چرا اقدامی صورت نمی گیرد.
ارتباط دوسویه مدیر و روابط عمومی در نهایت منجر به پویایی اطلاع رسانی هر دستگاهی می گردد كه باید دید عدم به روزرسانی تارنماها و فقدان اطلاع رسانی مناسب و حرفه ای توسط خیلی از روابط عمومی های استان به علت نبود روابط عمومی خبره است یا مسئولانی كه اعتقادی به اطلاع رسانی ندارد.
بدون شك رسالت یك روابط عمومی پویا انتشار چند عكس در فضای مجازی با یك زیرنویس كوتاه و بی فایده نیست، هرچند فضای مجازی بر سرعت انتشار مطالب افزوده اما نباید محتوا را فدای سرعت كرد.
به هر حال به نظر می آید رسالت تعداد خیلی از روابط عمومی دستگاه های استان نا تمام مانده و كار انها به فعالیت های تبلیغاتی، برگزاری همایش ها و انتشار تكذبیه ها محدود شده است.
بزرگان علم ارتباطات معتقدند یكی از بزرگترین تفاوت های روابط عمومی و تبلیغات در برنامه ریزی است به صورتی كه روابط عمومی برای بلندمدت برنامه ریزی می كند اما تبلیغات در كوتاه ترین زمان ممكن به دنبال نتیجه است و البته تبلیغات با پرداخت هزینه همراه بوده اما كار مطلوب روابط عمومی باعث كسب اعتبار سازمانی می گردد.
تعاریف مختلفی از روابط عمومی ها وجود دارد كه در ساده ترین تعریف در مفهوم مدیریت كردن جریان ارتباط میان افكار عمومی و سازمان خلاصه می گردد كه با عنایت به این مهم به نظر می آید رسالت تعداد خیلی از روابط عمومی دستگاه های استان نا تمام مانده و كار انها به فعالیت های تبلیغاتی و عرضه عملكردهای ناقص، برگزاری جلسات و انتشار تكذبیه ها محدود شده است.

**روابط عمومی، مطالبه گر یا توجیه گر
كیانوش رستمی دكتری روزنامه نگاری و استاد دانشگاه اعتقاد دارد روابط عمومی ها باید مطالبه گر باشند اما به علت خوشایند مدیران بالادست خود توجیه گر می شوند.
وی با تاكید بر اینكه روابط عمومی از روزنامه نگاری جدا نیست اظهار داشت: روابط عمومی در دانشگاه های معتبر از زیرمجموعه های علم روزنامه نگاری است كه این مهم مبین ارتباط تنگاتنگ این 2 حوزه می باشد.
وی افزود: چنانچه مطلبی در یك رسانه با مبحث انتقادی منتشرشود روابط عمومی ها به جای ارسال جوابیه منطقی و مستدل برای قانع كردن افكار عمومی، از در تهدید و سرپوشی در مبحث وارد می شوند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه توجه به روابط عمومی و رسانه در دولت های مختلف چندان قوی نبوده اظهار داشت: انتظار می رود این مهم در دولت دكتر روحانی مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد.

**نداشتن سواد رسانه ای مشكل خیلی از روابط عمومی ها
رستمی اظهار داشت: سواد رسانه ای یك مبحث بسیار مهم می باشد كه متاسفانه خیلی از روابط عمومی ها از این مهم بی بهره هستند و رسانه شناس نیستند.
وی اضافه كرد: روابط عمومی باید رسانه های سنتی همچون مجله و كتاب، رسانه های امروزی و در مجموع رسانه های جمعی و اجتماعی را بشناسند و خویش را به علم روز در حوزه ارتباطات مجهز كنند.
وی تصریح كرد: با عنایت به رسانه های متنوع و مجازی كه امروز متولد شده یك مدیر یا كارشناس روابط عمومی باید آنقدر قوی و توانمند باشد كه بتواند نسبت به افكار عمومی و رسانه ها به صورت منطقی و كارشناسی پاسخگو باشد.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: خیلی از فعالان روابط عمومی جایگاه خویش را نمی شناسند و ارتباط خوبی با رسانه ها بخصوص رسانه های مكتوب ندارند.
رستمی افزود: با عنایت به فراگیری فضای مجازی و سرعت انتشار اخبار، رسانه های مكتوب چندان به سمت تولید اخبار نمی روند بلكه باید در شماره های جدید خود به تحلیل و تفسیر اخبار بپردازند كه لازمه ی این امر ارتباط قوی با روابط عمومی ها است اما متاسفانه این مهم محقق نشده چراكه روابط عمومی ها انتظار دارند رسانه های مكتوب به یك بولتن تبلیغی برای آنها تبدیل شوند.

**كار روابط عمومی نصب پوستر و گزارش عملكرد نیست
رستمی افزود: هر فردی كه بعنوان روابط عمومی انتخاب می گردد باید روزنامه نگاری بلد باشد و علاوه بر دانش، در زمینه علم ارتباطات هم با تجربه باشد چراكه كار گذشته ی روابط عمومی ها برای نصب پوستر و پلاكارهای مناسبتی آخر یافته و امروز روابط عمومی ها رسالت بسیار بزرگتری دارند.
وی تصریح كرد: روابط عمومی چشم، گوش و زبان یك سازمان است كه این شعار باید به واقع لمس شود اما متاسفانه به دلایل مختلف نگاه خوبی نسبت به روابط عمومی ها وجود ندارد و عملكرد آنها منحصرا در گزارش عملكرد خلاصه می گردد.
این فعال رسانه ای خاطرنشان كرد: با عنایت به اهمیت روابط عمومی در دنیای توسعه یافته امروزی، داشتن تحصیلات دانشگاهی مرتبط برای مدیران و كارشناسان روابط عمومی بسیار مهم می باشد چون كه این افراد بعنوان مشاوران مدیر قلمداد می شوند و باید بتوانند با استفاده از دانش خود مدیر را یاری دهد.

**نگاه ابزاری و تبلیغاتی مدیران به روابط عمومی
رستمی افزود: نگاه خیلی از مسئولان به روابط عمومی ها مصرفی، ابزاری و تبلیغاتی است كه شاید همین امر یكی از دلایلی است كه با یك نگاه سطحی به سایت روابط عمومی ادارات مشخص می گردد مطالب چندان به روز نیست و محتوای تحلیلی و تفسیری در سایت وجود ندارد.
وی با تاكید بر تغییر دیدگاه مدیران ملی و استانی به جایگاه و عملكرد روابط عمومی ها اظهار داشت: مسئولان باید روابط عمومی را بازوی توانمند و مشاور خود بدانند نه اینكه انتظار داشته باشند فرمانبردارانی باشند كه كار آنها به نصب پوستر محدود شود.
این استاد دانشگاه اضافه كرد: مدیران باید اولین مولفه در انتخاب روابط عمومی ها را داشتن سواد رسانه ای قلمداد كرده كه برای این مهم بهره بردن مدیر از سواد رسانه ای هم یك امتیاز بزرگ به حساب می آید به نحوی كه این مهم در خیلی از كشورهای دنیا از سنین مهدكودك آموزش داده می شود چراكه تشخیص سره از ناسره در انبوه پیام های رسانه ای نوعی درك متكی بر مهارت است.
رستمی آموزش را راهكار مهم دیگر برای تقویت روابط عمومی ها دانست و اظهار داشت: در عصر شتاب فناوری اطلاعات و تولد روزانه رسانه های نو باید بتوان همزمان با این تحولات نوین دانش خویش را به روز كرد كه روابط عمومی ها باید برای این مهم در دوره های آموزشی كاربردی شركت نمایند.
وی همینطور خاطرنشان كرد: در دنیای كنونی، احترام به افكار عمومی یك قدرت بسیار قوی است كه گاهی اوقات روابط عمومی توجه چندانی به ان ندارند.

**تنزل جایگاه روابط عمومی و استفاده از نیروهای ضعیف در این بخش
مدیركل روابط عمومی استانداری لرستان هم روابط عمومی را علم گفت و گو و مفاهمه دانست و اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف عالیه زندگی بشر باید علم ارتباطات با تاكید بر توانایی های فردی پا به پای علوم تجربی و فنی رشد كند.
بهرام رشیدی نیا تصریح كرد: مسئول روابط عمومی باید واجد توانمندی ذاتی برای غلبه بر بحران های ارتباطی باشد، بتواند از تهدیدهای رسانه ای فرصت بسازد و موج خبری در ید قدرت او باشد نه اینكه قدرت موج رسانه ای او را به مسیری هدایت كند.
مدیركل روابط عمومی استانداری لرستان با اشاره به اینكه مسئول روابط عمومی صبورترین فرد سازمان است، افزود: صبر و شكیبایی و در عین حال جدیت و پیگیری مجدانه لازمه پیشرفت و ارتقاء روابط عمومی است.
رشیدی نیا، روابط عمومی را پر استرس ترین واحد هر سازمان برشمرد و اظهار داشت: مسئول روابط عمومی باید تجربه و تخصص لازم برای بكارگیری درست تمامی امكانات سخت افزاری، نرم افزاری و منابع انسانی را داشته باشد.
وی افزود: متاسفانه بدلایل متعددی روابط عمومی در سیستم اداری ما كم اعتبار شده و باوجود اینكه مهندسی افكار عمومی برای ما اهمیت ویژه ای دارد اما واحد سازمانی كه این وظیفه را بر عهده دارد را روز به روز تنزل می دهیم و گاه از ضعیف ترین نیروها برای این بخش استفاده می نماییم.
وی بیان كرد: جایگاه سازمانی روابط عمومی باید بالاترین پست سازمانی بعد از رییس دستگاه باشد چون كه مادامی در شعارهایمان مدعی می شویم كه روابط عمومی قلب هر دستگاه است ازاین رو باید پست سازمانی همتراز قلب برای وظایف خطیر آن قائل باشیم.
رشیدی نیا خاطرنشان كرد: مهمترین مساله روابط عمومی ها نیروی متخصص و مجرب است كه برای حل این مشكل باید در روند استخدامی دستگاه ها برای این حوزه بازتعریف متفاوت و جامعی صورت پذیرد.

**فعالیت روابط عمومی ها در حد ایده ال نبوده است
معاون سیاسی اجتماعی و امنیتی استانداری لرستان هم اظهار داشت: توقع و انتظار از روابط عمومی های استان بیشتر از وضع موجود است.
حبیب الله خجسته پور اضافه كرد: یك روابط عمومی موفق صرف پوشش اخبار نمی تواند وظیفه اصلی خویش را انجام دهد چراكه همانطور كه از نام این واحد مشخص است مدیر روابط عمومی باید در زمینه تصمیم سازی در كنار مدیر باشد.
وی تصریح كرد: روابط عمومی باید خواسته مخاطبان هر دستگاه را به مدیر انتقال داده، در جهت شفاف سازی گام بردارد و گستره كاری خویش را بهبود ببخشد.
وی با اشاره به اینكه روابط عمومی دستگاه های استان در حد ایده آل كار نكرده اند، خاطرنشان كرد: در این راستا اقداماتی برای احیا شورای هماهنگی روابط عمومی های استان صورت گرفته و امید می رود این شورا فعالیت خویش را از سر گیرد.
خجسته پور اظهار داشت: با احیا این شورا می توان سیاست های كلان دولت را با استفاده از روابط عمومی ها به مردم انتقال داد كه باوجود اقدامات صورت گرفته نمی توان تاریخ دقیقی برای فعالیت مجدد آن عنوان نمود.
7269/6060


1397/08/14
13:08:56
5.0 / 5
5171
تگهای خبر: آنلاین , خدمات , دستگاه , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی