خبرنویسی برای مردم مسوولیت اجتماعی خبرنگار

خبرنویسی برای مردم مسوولیت اجتماعی خبرنگار ساخت اپل آی دی: ارومیه- ارتقای سطح سواد رسانه ای «مردم» طی سال های اخیر به دلایل مختلفی چون استفاده گسترده از شبكه های اجتماعی و رسانه های ارتباط جمعی، تصویر ذهنی آنان نسبت به خبر را تغییر داده و نوشتن برای «مردم» را بعنوان مسوولیت اجتماعی خبرنگار در افكار عمومی برجسته تر كرده است.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا تعریف های مختلفی برای خبر از جانب صاحب نظران رسانه بیان شده كه كوتاه ترین آنها همان جمله سه واژه ای 'خبر «مردم» است' می باشد؛ جمله كوتاهی كه نوشتن برای «مردم» را بعنوان خصوصیت یك خبرنگار در جامعه مطرح كرده است.
' این خبر به چه درد مردم می خورد؟ ' هم سوالی كلیدی برای تشخیص نوشتن برای «مردم» در شیوه 'سخت خبر' به حساب می آید و از میان ارزش های خبری هم ' دربرگیری ' كه مبین تاثیرگذاری مستقیم یا غیرمستقیم خبر در زندگی یك قشر یا كل اعضای جامعه به حساب می آید، عمق مردمی بودن یك خبر را نشان داده است.
اما خبرنویسی به شیوه نرم یا 'نرم خبر' با نوشتن برای «مردم» عجین بوده و به همان میزان كه سخت خبر به ارزش خبری شهرت و انعكاس اظهار نظرها و اتفاقات مربوط به افراد مشهور تكیه دارد، این شیوه هم به دنبال موشكافی صحنه های جذاب و خواندنی از زندگی «مردم» است.
خبرنگار ایرنا در آستانه فرا رسیدن 17 مرداد یا روز خبرنگار به سراغ جمعی از «مردم» رفت تا از زاویه دید آنان خصوصیت های یك خبرنگار را مرور كند؛ گفت و گوهایی كه به «مردم» و رویدادهای مربوط به آنان منتهی می گردد.
حسین سعیدی، یكی از كاربران فعال شبكه های اجتماعی در مورد خصوصیت های خبرنگار برجسته، اظهار داشت: خبرنگار باید معتمد «مردم» باشد و برای دفاع از حقوق جامعه قلم بزند؛ باید بداند كه جایگاه خطیری در جامعه دارد و می تواند با قلم خود، زندگی «مردم» را تحت تاثیر قرار دهد.
رضا اكبری اعتقاد دارد كه خبرنگاران باید جزو بهترین های یك جامعه از لحاظ هوش و مهارت های ارتباطی باشند، به دانش روز مسلح شوند و از همه مهمتر مردمی باشند.
الهه حسینی اظهار داشت: خبرنگار خوب كسی است كه استقلال فكری خویش را حفظ كند و فارغ از جناح بازی های سیاسی برای احقاق حق «مردم» قلم بزند؛ خبرنگاران اگر بی طرفی خویش را حفظ كنند و به قولی اسیر دست قدرت نباشند، همیشه مورد حمایت جامعه قرار می گیرند.
مهدی اقدم هم بیان كرد: خبرنگار خوب در راه توسعه روزافزون جامعه نقش ایفا می كند تا زندگی «مردم» تسهیل شود؛ خبرنگاران باید جایگاه والایی در میان «مردم» و مسئولان داشته باشند و بتوانند با دنبال كردن مطالبه های بحق «مردم» از آنان دفاع كنند.
ایرج گل محمدی هم با اشاره به اینكه خبرنگار خوب كسی است كه حرمت ها و ارزش های اجتماعی را حفظ كند، بیان كرد: خبرنگاران باید حریم عمومی و خصوصی را رعایت كرده و اعتماد مردمی را جلب كنند؛ با جلب اعتماد عمومی توسط خبرنگاران، علاوه بر اینكه جایگاه خبرنگار و خبر در جامعه حفظ می شود؛ «مردم» هم مشكلات عمومی را با خبرنگاران در بین می گذارند.
امین سعید هم اظهار داشت: خبرنگار خوب از دیدگاه «مردم» كسی است كه امانت دار باشد و این امانتداری را با صحت خبر به اثبات برساند؛ اگر خبرنگاران صداقت داشته باشند، جایگاه والایی را در میان «مردم» و مسئولان به دست می آورند.
آیسو ضیاد، یكی دیگر از جوانان تحصیل كرده ایران اسلامی اعتقاد دارد كه خبرنگاران رابط بین «مردم» و مسئولان هستند و می توانند مشكلات «مردم» را به صورت مستقیم با مسئولان در بین بگذارند؛ خبرنگاری كه به فكر «مردم» است و از هر فرصتی برای بیان مشكلات استفاده می نماید، همیشه در دل «مردم» جای دارد.
كارشناس علوم ارتباطات اجتماعی هم اعتقاد دارد كه تسلط به مباحث ارتباطات و بخصوص مهارت های ارتباطی لازمه ورود به حوزه خبرنگاری است و یك خبرنگار خوب از دیدگاه مردم كسی است كه همزمان با پیشرفت های ارتباطی، آگاهی خویش را در حوزه های تخصصی بالا ببرد.
حسام شیرازه محبت بیان كرد: برخورد كنجكاوانه و بررسی موشكافانه موضوعات، كسب اطمینان از صحت اخبار، حفظ حرمت ها و ارزش ها و داشتن دغدغه توسعه از دیگر خصوصیت های یك خبرنگار خوب به حساب می آید.
كارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی هم با اشاره به اینكه خبرنگاری ریشه در تاریخ دیرینه جوامع بشری دارد، اظهار داشت: خبر در عصر اطلاعات به بخش جدایی ناپذیر زندگی «مردم» تبدیل گشته و امروز بعد از یك دوره فترت در حوزه خبر، بار دیگر جایگاه خبر و خبرنگاری به علت گسترش شبكه های اجتماعی بهبود یافته است.
هوشنگ عطاپور افزود: اكنون خبرنگاری با وجود سختی ها و مشقات فراوان و نبود نظام صنفی حرفه ای قانونی (قانون مصوب مجلس)، پویاتر و سرزنده تر شده و سایت های خبری و شبكه های اجتماعی به اهمیت خبرنگار و عكاسان خبری افزوده است.
وی با اشاره به اینكه خبرنگاری بدون شك یك حرفه تخصصی است، افزود: یك خبرنگار خوب، فردی متخصص و حرفه ای است و كسانی كه در این كسوت وارد می شوند باید گرایش های خویش را در حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و زیست محیطی تعریف كنند و به عبارتی خبرنگار كارشناس باشند.
عطاپور با تاكید بر اینكه خبرنگار علاوه بر داشتن تخصص باید به اخلاق حرفه ای متعهد باشد، بیان كرد: هیچ حرفه ای بدون رعایت اخلاق نمی تواند اعتماد «مردم» را جلب نماید چونكه اعتماد آنان به خبرنگاران، سرمایه اجتماعی آنان است.
این كارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی اضافه كرد: خبرنگار نباید صحت، دقت در انتشار خبر و حریم خصوصی شهروندان را فدای منافع فردی یا گروهی كند.
عطاپور افزود: اگر خبرنگار هدفش از تولید خبر عمل به مسوولیت اجتماعی خود باشد، به صورت قطع به تكیه گاه و نقطه پناه «مردم» تبدیل می شود؛ خبرنگار باید بعنوان وكیل مدافع آنان در برابر تعدی و تعرض به حقوق عامه شناخته شود.
وی بیان كرد: در جوامع توسعه یافته جایگاه خبرنگاران همسطح با پزشكان، وكلا و اساتید دانشگاه است چونكه نقش خبرنگاران در حفظ روحیه استقلال حرفه ای و انتقال اخبار به منظور بهبود شرایط اجتماعی جامعه اثرگذار است.
وی اضافه كرد: یك كاركرد دیگر خبرنگاری كه باعث اعتلای آن در جوامع دموكراتیك می شود، نقش آنان در شفاف سازی و مبارزه با فساد و تحكیم پایه های مردم سالاری است؛ جامعه بدون خبر، جامعه ای ساكن و صامت خواهد بود.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا محمود صارمی خبرنگار و رییس نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در افغانستان به همراه هشت نفر از اعضای كنسولگری ایران در 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف به دست گروهك تروریستی طالبان به شهادت رسید و به همین مناسبت در تقویم رسمی كشور 17 مرداد، روز خبرنگار نامگذاری شده است.
8135/3072


1397/05/13
13:28:05
5.0 / 5
49
تگهای خبر: رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی