حضور محتوای معنوی در فضای مجازی

حضور محتوای معنوی در فضای مجازی به گزارش ساخت اپل آی دی گسترش سریع فضای مجازی در دهه های اخیر علاوه بر تاثیر در سبك زندگی كاربران، باعث شد تا خیلی از بخش ها همچون تبلیغ آموزه های معنوی نتوانند با سرعت رشد شبكه های اجتماعی همگام شوند و جای خالی محتوای معنوی در این فضا حس گردد.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا از حدود یك دهه پیش فضای گسترده وب وارد فضای زندگی مردم ایران شد و با وجود دشواری هایی كه در ابتدا در مورد تولید ارتباط با فضای مجازی وجود داشت، ورود این فضا به زندگی مردم به سرعت شكل گرفت و بخش غیرقابل اغماضی را از زندگی خانواده ها بخصوص جوانان تصاحب كرد.
روند تطبیق مردم بخصوص نسل جوان با فضای گسترده وب با محوریت كامپیوتر در حال تكامل بود كه ورود گوشیهای هوشمند هم شتاب بیشتری به حضور فضای مجازی در زندگی میلیاردها نفر از مردم جهان و میلیون ها نفر از مردم ایران داد تا سهم فضای مجازی در زندگی روز به روز بیشتر شود.
شتاب حضور فضای مجازی و توسعه این فضا به قدری زیاد و در بعضی موارد غیرقابل تصور بود كه بخش های مختلفی از آن غافل شدند و نتوانستند از مزیت های آن استفاده بهینه را ببرند كه یكی از این بخش ها، بخش تولید محتوای معنوی در این فضا و با استفاده از ظرفیت های آن است.
وجود شبكه ها و صفحات مختلف سرگرمی، خبری، اطلاعات عمومی و صفحات شخصی با آشنا شدن روزافزون مردم با فضای مجازی گسترش یافت ولی تولید محتوای معنوی و صفحات معنوی بخصوص با استفاده از آموزه های اسلام ناب محمدی نتوانست در این خصوص پا به پای دیگر بخش ها حركت كند؛ هرچند در سال ها و ماه های اخیر در این خصوص اقدامات گسترده ای انجام شده و با محوریت جشنواره ها، برنامه ریزی های خوبی شروع شده است.
در آذربایجان غربی هم به تبع دیگر استان های كشور، مبحث تولید محتوای معنوی بعد از غفلتی قابل توجه در ماه های اخیر مورد توجه قرار گرفته و با محوریت شبكه های اجتماعی، تلاش ها با قدرت و قوت تداوم یافته است.
بسیاری از مسئولان فرهنگی، صاحب نظران و كارشناسان بر این عقیده هستند كه باید به فضای مجازی بعنوان فرصتی برای فعالیت بیشتر و حضور بهتر در جهت توسعه معنویت نگار كرد تا از این طریق، اثرگذاری بخش های دیگر همچون تبلیغات ضد دین و محتوای مستهجن روز به روز كم رنگ تر شود.
مقام معظم رهبری هم همچون تاكیدكنندگان بر توسعه فعالیت های معنوی در فضای مجازی می باشند و در دیدار با رئیس و اعضای شورای عالی فضای مجازی در سال 1394 با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی نظیر فضای مجازی تاكید كردند: 'باید با استفاده از توانایی ها و استعدادهای جوان كشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حركت نماییم. '
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص معتقد می باشد كه فضای مجازی همزمان یك تهدید بزرگ و یك فرصت مناسب به حساب می آید كه اگر بتوانیم درست از آن استفاده نماییم، فرصت های تاثیرگذاری مثبت در جامعه افزایش می یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی كه عضویت گروه معارف دانشگاه ارومیه را هم بر عهده دارد، اضافه كرد: تبلیغ برخی مسائل دنیوی و گمراه كننده در فضای مجازی حاكم است و ما می توانیم در این فضا تبلیغ مباحث معنوی و دینی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم یك فضای عرفانی و منطقی را در فضای مجازی گسترش دهیم، می توانیم بر جنبه های منفی این فضای گسترده غلبه نماییم.
وی یكی از مهمترین مباحث دارای ظرفیت قابل توجه تبلیغ در فضای مجازی را مبحث نماز دانست و بیان كرد: نماز عمود دین است و اگر عمود دین مستحكم باشد، سایر زوایای دین هم مستحكم می گردد و باید تلاش نماییم كیفیت و ارزش تاثیر نماز را در جامعه با استفاده از ظرفیت فضای مجازی افزایش دهیم.
علی برزگر از صاحب نظران حوزه دین و معنویت در آذربایجان غربی هم در این خصوص اظهار داشت: تولید شكاف میان انقلاب و آرمان های انقلاب، ترویج خرافه گرایی و عرفان های دروغین، تاثیر گذاری فرهنگ صهیونیست بر جوانان، جدایی از فرهنگ مهدویت و انتظار، كاهش تاثیر پذیری فرزندان از والدین و ترویج فرهنگ غربی و تولید بحران هویت از اهداف نظام سلطه در فضای مجازی است تا جوانان و جامعه ما را تحت تاثیر قرار دهند.
وی اضافه كرد: هم اكنون 40 هزار سایت و شبكه اجتماعی زیر نظر وهابیت علیه تفكر شیعه تبلیغ می كند در حالی كه تنها 200 پایگاه در زمینه ترویج دین فعال است و باید این تعداد را روز به روز گسترش داد تا از اثرگذاری تبلیغات سوء و نادرست دشمنان جلوگیری كرد.
وی با تاكید بر اهمیت ورود به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی، اظهار نمود: تولید وب سایت و وبلاگ، شبكه‎های اجتماعی، آلبوم های تصویری با اولویت طرح های گرافیكی، استیكرها، پاورپوینت‎سازی و بخش تخصصی شامل كدنویسی قالب سایت و وبلاگ، اینفوگرافی، نرم‎افزارهای تلفن همراه و كلیپ‎های كوتاه شامل پویانمایی و موشن گرافیكی همچون محورهایی است كه می توان در این خصوص كارهای جدی و گسترده ای را ترتیب داد.
البته طبق گفته مسئولان طرح های خوبی هم برنامه ریزی شده كه بعضی از آنها در آذربایجان غربی به اجرا درآمده و برخی دیگر هم با همكاری نهادهای فرهنگی و بخش خصوصی در دست اجراست.
مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در این خصوص از تولید ۱۲ مجتمع تولید محتوا مربوط به فضای مجازی در استان اطلاع داد و اظهار داشت: این مجتمع ها مورد حمایت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند و می توانند با اجرای طرح های مختلف با محوریت فضای مجازی، زمینه توسعه محتوای معنوی را فراهم نمایند.
حجت الاسلام محمدباقر كریمی اضافه كرد: برگزاری كارگاه های آموزشی برای تولیدكنندگان محتوای فرهنگی در فضای مجازی بسیار موثر است ولی باید اقدامات تكمیلی هم در این خصوص صورت گیرد.
وی اظهار نمود: حمایت های مادی دولتی و بخش خصوصی در جهت تولید محتوای معنوی در فضای مجازی بسیار اثرگذار خواهد بود و امیدواریم در آینده شاهد این حمایت ها بخصوص از جانب نهادهای فرهنگی بخش خصوصی باشیم.
قاسم جلیلی نژاد، مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی هم اظهار نمود: توسعه زیرساخت های ارتباطی و كوشش برای تولید بستر فعالیت و پشتیبانی از تولیدات فناورانه داخلی و شركت های دانش بنیان استانی همچون فعالیت های این اداره كل در جهت تولید محتوای معنوی به حساب می آید.
وی افزود: اداره كل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی در جهت تولید اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات استان با ۱۵شركت وارد مرحله تفاهم نامه شده است كه بزودی تاثیرات آن مشهود خواهد بود.
وی بیان كرد: یكی از دلایل توسعه نیافتن قابل قبول حوزه فرهنگی فناوری اطلاعات در استان، عملكرد جزیره ای سازمان ها و دستگاه های مرتبط می باشد كه با تعامل بیشتر این نهادها، موازی كاری در این حوزه كاسته می شود و روند رسیدن به هدف سرعت می گیرد.
مدیركل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی اظهار داشت: وزارت ارتباطات با استفاده از منابع دولتی به افرادی كه در حوزه های مختلف اقدام به تولید محتوا در فضای مجازی اعم از نرم افزارهای موبایلی می كنند، تسهیلات 150 میلیون ریالی با كارمزد چهار درصدی پرداخت می كند و فعالان این بخش در حوزه محتوای معنوی هم می توانند از این فرصت برای توسعه فعالیت ها بهره ببرند.
به گفت وی افرادی كه تولیدات فرهنگی و معنوی دارند در اولویت معرفی برای استفاده از این تسهیلات قرار می گیرند.
به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایرنا همگان بر ضرورت توجه به تولید محتوای معنوی در فضای مجازی تاكید دارند ولی باید ساز و كار مناسب در این خصوص اندیشیده شده و علاوه بر پرهیز از موازی كاری، زمینه حضور حداكثری نسل جوان در این بخش فراهم گردد.
استفاده از ظرفیت مساجد، كانون های فرهنگی هنری مساجد، حوزه های علمیه، پایگاه های بسیج، مجتمع های دیجیتال و ظرفیت روحانیون و طلاب جوان دارای احاطه كامل به فضای مجازی می تواند در این خصوص مفید باشد و عقب ماندگی های موجود را در این بخش جبران كند.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی

 

1396/10/20
19:15:03
5.0 / 5
233
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی