دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات:

تذکر به دستگاههایی که برای الکترونیکی شدن کوتاهی کردند

تذکر به دستگاههایی که برای الکترونیکی شدن کوتاهی کردند دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه 59 درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا برای ایجاد پنجره واحد دولت هوشمند انجام نداده اند، اظهار داشت: دستگاههای کم کار در دولت الکترونیک تذکر گرفتند.



به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از مهر رضا باقری اصل امروز یکشنبه در نشست خبری نتایج نهمین دوره ارزیابی و کارنامه دولت الکترونیکی دستگاه های اجرائی را اعلام نمود.
وی با اعلان اینکه پارامترهای ارزیابی دولت الکترونیکی در کشور مطابق با فاکتورهای سازمان ملل به روز رسانی شده و نسبت به سال قبل با تغییراتی همراه بوده است، اظهار داشت: در این ارزیابی ها تمامی مصوبات شورای اجرائی فناوری اطلاعات، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین مجلس به عنوان فاکتورهای ارزیابی دستگاه های اجرائی برای تحقق دولت الکترونیکی لحاظ شده است.
باقری اصل با تاکید بر این که ارزیابی ادواری خدمات خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی برمبنای زیرساخت های حقوقی و الزامات قانونی مربوط به مواد ۶۷ و ۶۸ قانون برنامه ششم، مصوبه جلسه ۱۱ شورای اجرائی فناوری اطلاعات و نیز بند «و» تبصره ۷ قانون برنامه بودجه، انجام می شود افزود: کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی به عنوان مصوبه شورای عالی فضای مجازی، رکن اصلی ارزیابی تحقق دولت الکترونیک در کشور شمرده می شود و امیدواریم با تصویب طرح «دوام» در مجلس شورای اسلامی به زودی ابزار نظارتی برای اجرا و پیاده سازی کامل دولت الکترونیکی در دستگاهها ایجاد شود.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه در نهمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرائی ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفته اند اظهار داشت: اکنون ۴۱.۲ درصد خدمات دولت الکترونیکی شده است.
وی با اشاره به این که ارزیابی دستگاه های اجرائی برمبنای شاخص هایی چون دولت کاربر محور، دولت شفاف، دولت یکپارچه و دولت مشارکتی انجام شده است افزود: طبق ارزیابی انجام شده اکنون ۵۲ درصد دستگاهها دولت کاربر محور، ۳۰ درصد دستگاهها دولت شفاف، ۳۵ درصد دستگاهها دولت یکپارچه و ۴۱ درصد دولت مشارکتی را محقق کرده اند.
به گفته باقری اصل، وزارتخانه های ارتباطات، کار، اقتصاد و امور دارایی، میراث فرهنگی و علوم در فهرست نخست دستگاه های ارائه خدمات دولت الکترونیک هستند و وزارتخانه های دادگستری، امور خارجه، بانک مرکزی، وزارت کشور، سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این فهرست پایین ترین رتبه را از آن خود کرده اند.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با معرفی بالاترین دستگاه های پر مراجعه برمبنای ارائه سرویس مردمی نیز اظهار داشت: مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، پست بانک، سازمان بیمه سلامت، سازمان حج و زیارت و وزارت علوم در رده های نخست این جدول قرار دارند و تقریباً تمامی خدماتشان الکترونیکی شده است. رتبه بالاترین دستگاهها از نظر امتیاز کیفی بالای ۹۰ درصد خدمات الکترونیکی نیز مربوط به مرکز توسعه تجارت، سازمان فناوری اطلاعات، بیمه مرکزی، سازمان استاندارد و شرکت زیرساخت می شود.
باقری اصل اشاره کرد: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی راندمان نیز رتبه برتر را در دولت شفاف از آن خود کرده اند.
به گفته وی بیشترین رشد خدمات الکترونیکی نسبت به ارزیابی دوره گذشته مربوط به موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، سازمان پژوهش ها، شرکت توانیر و سازمان مجری ساختمانها و تأسیسات دولتی و عمومی، بوده است.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اعلان اینکه ۲۱ درصد خدمات دولتی از میان ۱۶۶۲ سرویس کاملاً الکترونیکی شده اند، اضافه کرد: ۶۱ درصد خدمات همچنان نیمه الکترونیکی هستند و ۷ درصد خدمات نیز ذاتاً غیر الکترونیکی محسوب می شوند. در این میان ۱۱ درصد خدمات به سبب عدم مبادرت به الکترونیکی شدن از طرف دستگاه های دولتی هنوز الکترونیکی نشده اند.
وی درباب نحوه ایجاد و اتصال دستگاه های دولتی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند که مطابق با قانون بودجه باید تا شهریورماه صورت گیرد، اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد ۵۹ درصد دستگاهها هنوز تکالیف خودرا که مربوط به ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریورماه می شود انجام نداده اند. همین طور ۲۵ درصد دستگاهها تنها ۳۰ درصد لیست خدمات خودرا به پنجره واحد اضافه کرده اند و تنها ۱۶ درصد دستگاه های اجرائی تکالیف خودرا انجام داده و آماده ورود به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند هستند.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که مرکز توسعه تجارت به عنوان پنجره واحد برتر خدمات دولت هوشمند و پورتال وزارت آموزش و پرورش از حیث کاربر محوری، به عنوان پنجره واحد غیر استاندارد معرفی می شود اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت، سازمان زندان ها، مرکز آموزش مدیریت دولتی، بنیاد ملی نخبگان و صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به عنوان دستگاه های پر مراجعه ای هستند که در رتبه های پایین جدول ارزیابی دولت هوشمند قرار دارند.
تذکر به دستگاههایی که برای الکترونیکی شدن کوتاهی کردند
باقری اصل با اعلان اینکه به دستگاههای کم کار در تحقق دولت الکترونیک تذکر داده ایم و حتی تعدادی از دستگاهها پرونده قضایی در مورد این کم کاری دارند، اظهار داشت: تمامی تلاشمان این است که دستگاههای اجرائی را وادار نماییم تا دولت هوشمند را محقق کنند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره ارزیابی کیفی خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرائی مطابق با میزان رضایت مردم اظهار داشت: اکنون نیز ارزیابی کیفی خدمات دستگاههای دولتی با شاخص هایی همچون برخط بودن پرتال و برخط بودن سرویس، صورت می گیرد. برآوردهای ما نشان میدهد که برخی دستگاهها نسبت به ارائه خدمات آنی و خدماتی که در آنها موارد زمانی قید شده است، فاصله دارند.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات افزود: اما با این وجود مقرر است سازمان فناوری اطلاعات ایران تا مردادماه درگاهی را راه اندازی کند تا با ثبت نظر کاربران از دریافت خدمات الکترونیکی هر دستگاه، از میزان رضایتمندی مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی دستگاههای اجرائی آگاه شویم و این شاخص را نیز در دور جدید به فاکتورهای ارزیابی اضافه خواهیم کرد.
باقری اصل ابراز امیدواری کرد که دستگاههای اجرائی با یکسان سازی وبگاهها و پرتال خود به سمت ایجاد تجربه کاربری مشترک در دریافت خدمات الکترونیکی برای کاربران حرکت کنند.
وی درباره عدم اتصال نهادهایی مانند ناجا، شهرداری و قوه قضاییه به مرکز ملی تبادل اطلاعات نیز اظهار داشت: برخی نهادهای عمومی همچون شهرداری ها و ناجا مطابق ماده ۲۹ قانون برنامه ششم، مشمول اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات هستند و در ارزیابی های بعدی، اتصال آنها را نیز به پنجره واحد خدمات دولت بررسی خواهیم کرد. اکنون اتصال قوه قضاییه نیز به مرکز ملی تبادل اطلاعات کاملاً آنلاین انجام شده است.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر، در خصوص این که برآورد شما از رتبه ایران در ارزیابی سازمان ملل از خدمات دولت الکترونیک کشورها برای سال ۲۰۲۲ چیست؟ اظهار داشت: آخرین ارزیابی جهانی انجام شده از توسعه دولت الکترونیکی برمبنای فاکتورهای EGDI مربوط به سال ۲۰۲۰ بوده که رتبه ما در آن رده بندی ۸۹ بوده است. همانطور که وزیر ارتباطات قول داده اند پیش بینی می نماییم تا ۳ سال آینده رتبه ایران در ارزیابی های جهانی دولت الکترونیک ارتقا شایان توجهی یابد.
معاون وزیر ارتباطات افزود: اما با توجه به این که هر دو سال یکبار این ارزیابی ها انجام می شود و اطلاعاتی که ما در اختیار سازمان ملل برای رده بندی سال ۲۰۲۲ قرار داده ایم مربوط به وضعیت کشور در خردادماه سال قبل می شود، خیلی نمی توان انتظار رتبه خوبی برای سال ۲۰۲۲ داشت. اما پیش بینی مان این است که باتوجه به ایجاد پنجره واحد امسال و درگاه my.gov.ir برای دو سال آینده رتبه مناسبی درباب توسعه دولت الکترونیک در بین سایر کشورها کسب نماییم.
هک های سازمانی ارتباطی با شبکه ملی اطلاعات ندارد
باقری اصل با تاکید بر این که رعایت پیوست های امنیتی از طرف هر دستگاه جزو مصوبات شورای اجرائی فناوری اطلاعات است و هر دستگاه مسئول تام اطلاعات خود است، اظهار داشت: دراین زمینه هشدارهایی به دستگاهها داده شده و تقسیم کار ملی نیز مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی انجام شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شبکه ملی اطلاعات می تواند از هک و حمله سایبری دستگاههای دولتی پیشگیری کند، اشاره کرد: شبکه ملی اطلاعات در جهت ارتقای حاکمیت داده در کشور موثر است و ارتباطی به امنیت سیستم های داخلی دستگاهها ندارد. مطابق با ارزیابی هایی که از طرف نهادهای مرتبط صورت گرفته، ۷۰ درصد سرقت داده ها و هک های سازمانی در کشور ناشی از ضعف های درونی سیستم های سازمانی است و هر دستگاه مسئول صفر تا صد آنست. از طرف دیگر شبکه هایی مانند شبکه بانکی و شبکه سوخت و امثال آنها کاملاً شبکه های مستقلی هستند و ارتباطی به شبکه ملی اطلاعات ندارند.
معاون وزیر ارتباطات درباره ارائه خدمات دولت الکترونیکی روی پیامرسان های بومی نیز اظهار داشت: مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی ارائه خدمات دولت الکترونیک روی پیامرسان های بومی دارای شرایطی است که پیامرسان ها باید به آن شرایط دست یابند. اما از طرف دیگر در برنامه جدید وزارت ارتباطات، ایجاد اپراتورهای خدمات رسان با هدف بهبود تجربه کاربری برای خدمات دولت الکترونیک و خدمات بخش خصوصی دیده شده است که می تواند پایداری سرویس هایی که مردم به آن نیاز دارند را تضمین کند.
باقری اصل همین طور از برگزاری ۱۶ دوره برخط آموزشی برای مدیران فناوری اطلاعات دستگاههای اجرائی در امتداد توسعه دولت الکترونیک در کشور و نیز ارائه خدمات مشاوره به دستگاهها در این خصوص آگاهی داد.

1401/03/29
16:12:20
5.0 / 5
386
تگهای خبر: آنلاین , ثبت , خدمات , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی