در قالب یك پژوهش بررسی شد

دوستی اینستاگرام و كتاب

دوستی اینستاگرام و كتاب به گزارش ساخت اپل آی دی نتایج یك پژوهش نشان داده است عضویت در صفحات مربوط به كتاب در اینستاگرام سبب گرایش كاربران آنها به كتابخوانی می شود.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، افراد عموما هنگامی که کتاب جالبی را مطالعه می کنند و از آن لذت می برند، آنرا به اطرافیان خود معرفی می کنند. با گسترش فناوری ها و رونق شبکه های اجتماعی مجازی، این رسانه ها بستری مناسب برای اشتراک علایق به شمار می آیند. خیلی از افراد از این رسانه ها برای معرفی فیلم و کتاب استفاده می نمایند. محققان در پژوهشی نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ کتابخوانی را بررسی نموده اند.
در این پژوهش که توسط سید محمد دادگران، استادیار دانشگاه صداوسیما، رها خرازی آذر، استادیار دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و فرحناز دبلشکی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده، آمده است: «هدف اصلی این پژوهش شناخت نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در ترویج فرهنگ کتابخوانی است. فرضیه اصلی این مطالعه این است که بین محتوای صفحات مربوط به کتاب در شبکه اجتماعی اینستاگرام و افزایش گرایش کاربران آنها به کتابخوانی رابطه وجود دارد.»
نویسندگان این مقاله می گویند: «در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری عبارت است از کلیه کاربران حاضر دارای حساب کاربری در صفحه اینستاگرام در زیر مجموعه "کتابدونی" که در زمان انجام تحقیق ۳۸ هزار نفر هستند. حجم نمونه ۳۸۰ نفر برآورد شد. به علت آنلاین بودن پرسشنامه ها و باز بودن سایت، تعداد ۴۱۸ نفر از کاربران (دنبال کننده ها) کتابدونی به سایت مورد نظر رجوع کردند و به پرسشنامه ها پاسخ دادند.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده است: «یافته های حاصل از این پژوهش نشانگر این است که حدود ۸۰.۳ درصد از افراد پاسخگو چندین بار در روز به اینستاگرام سر می زنند. در ارتباط با مهم ترین مشکل استفاده از اطلاعات مربوط به کتاب در اینستاگرام، سرعت کم اینترنت، نبود آزادی بیان، به روز نبودن اطلاعات، بارگذاری اطلاعات و ضعف در نرم افزار به ترتیب بعنوان گزینه های مربوط به مهم ترین مشکل در رابطه با استفاده از اطلاعات مربوط به کتاب در اینستاگرام انتخاب شده اند.»
بنا بر نتایج این پژوهش، در مورد تأثیر وجود نهادهای کتابخانه محور در اینستاگرام بر ترویج فرهنگ کتابخوانی، ۹۳.۹ درصد از پاسخگویان وجود نهادهای کتابخانه محور مانند کتابخانه ملی و نهاد کتابخانه های عمومی در شبکه اجتماعی اینستاگرام را بر ترویج فرهنگ کتابخوانی موثر دانسته اند.
در این پژوهش آمده است: «۸۵.۹ درصد از پاسخگویان به منابع چاپی برای مطالعه علاقه مندند و ۱۴.۱ درصد از پاسخگویان به منابع الکترونیک و آنلاین برای مطالعه علاقه دارند.»
به عقیده نویسندگان این مقاله، در بررسی صفحات مربوط به کتاب در این شبکه ها، عدم مشارکت کتابخانه های بزرگ و نهادهای در رابطه با کتاب، به خوبی احساس می شود. نتایج این پژوهش نشان داده است صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام برای کاربران بی هدف یا هدفمند شبکه های اجتماعی مقصد جذابی است و به خصوص نسل جوان اوقات زیادی را در این شبکه ها سپری می کنند.
به صورت کلی، یافته های این پژوهش از آن حکایت می کند که عضویت در صفحات مربوط به کتاب در اینستاگرام سبب گرایش کاربران آنها به کتابخوانی می شود. اغلب پاسخگویان گفته اند که معرفی و نقد کتاب جدید در اینستاگرام آنها را به خواندن آنها ترغیب می کند.
این مقاله در بیست و دومین شماره ششمین دوره نشریه راهبرد اجتماعی فرهنگی انتشار یافته است.



1399/02/14
21:21:45
5.0 / 5
1520
تگهای خبر: آنلاین , اینترنت , دانش , رسانه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی