۲۰ اختراع كه زندگی انسان را متحول كردند

بشر مدیون بتن، بنزین، برق و باتری!

بشر مدیون بتن، بنزین، برق و باتری! ساخت اپل آی دی: اختراعات و فناوری های انسانها تمدن ها را شكل داده اند و زندگی را تغییر داده اند. در اینجا فهرستی از 20 اختراع بشر در طول تاریخ كه سبب تحولی عظیم در زندگی افراد شده است را معرفی خواهیم كرد.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، در این خبر می خواهیم ۲۰ اختراع بشر را كه انقلابی بزرگ در جهان رقم زده اند و سبب راحتی زندگی جهانیان شده اند به شما نمایش داده و معرفی نماییم.

چرخ


چرخ یكی از عجایب مهندسی و یكی از معروف ترین اختراعات بشر است كه تأثیر بسیاری در زندگی انسان داشته است. یكی از مهم ترین تأثیرات این فناوری این بود كه مسافرت را برای انسان ها آسان تر كرد. بنابر جستجوهای باستان شناسی، قدیمی ترین چرخ شناخته شده برای ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد است. چَرخ ابزاری است گِرد كه كاربردهای گوناگون دارد؛ ولی اولین و مهم ترین كاربرد آن كاهش اصطكاك و تسهیل حركت است.

قطب نما


قُطب نما وسیله ای برای تعیین جهت(جهت یابی) است. این وسیله با استفاده از میدان مغناطیسی زمین جهت قطب شمال را نشان داده است كه در حقیقت شمال مغناطیسی زمین است؛ كه با شمال حقیقی مقداری فاصله دارد. زاویه بین شمال حقیقی و شمال مغناطیسی، میل مغناطیسی نامیده می شود. امروزه برای تعیین شمال حقیقی از قطب نماهای پیشرفته تری مانند قطب نمای ژیروسكوپی استفاده می شود. برخی گمان می كنند كه چینیان اولین بار ۱۰۵۰ سال قبل از میلاد قطب نما را ساختند. اختراع قطب نما كمك بسیاری در جهت یابی به بشر كرد. اختراع الكترومغناطیسی در سال ۱۸۲۵ منجر به توسعه قطب نما مدرن گردید.

اتومبیل


گرچه در سال ۱۸۸۶ اولین خودرو مدرن توسط "كارل بنز"(Karl Benz)، مخترع آلمانی اتومبیل توسعه داده شد اما تا اوایل قرن بیست و یكم، خودرو به شكل گسترده ای در دسترس نبود. تاریخ خودرو نشان دهنده یك تكامل جهانی است.
سال ۱۸۸۶ بعنوان سال تولد اتومبیل های مدرن امروزی شناخته می شود، كارل بنز مخترع آلمانی در این سال پتنت موتور واگن را عرضه نمود. از سال ۱۹۰۸ كه فورد مدل تی توسط هنری فورد طراحی و ساخته شد، به سرعت كالسكه ها جای خودرا به اتومبیل های موتوری دادند.
اولین خودرو با موتور برون سوز یك موتور كوچك بود كه بر روی یك گاری كوچك نصب گردید. این خودرو را زیگفرد ماركوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخار یا موتور برون سوز نام گرفت. اما به تدریج موتورهای برون سوز تبدیل به موتورهای درون سوز گردیدند. در موتورهای درون سوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می گردد. نخستین نمونه موتور احتراق داخلی را یك مهندس آلمانی به نام نیكلاس اتو ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تكامل یافته این موتور محسوب می شوند.
در عین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را بعنوان مخترع خودرو می دانند. این اشتباه به این خاطر رخ می دهد كه هنری فورد، در واقع، ایدهٔ تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس گسترده و توسط مردم عادی امكانپذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یك موتور كوچك گازوئیلی طراحی كرد و سه سال بعد، یك ماشین گازوئیلی ساخت كه به نام كالسكه بدون اسب شناخته می شود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشین های موسوم به مدل A و مدل T را شروع كرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ این اتومبیل ها را توسعه دهد تا تولید ماشین ها سریع تر و اقتصادی تر شود. مدل T اتومبیلی بود كه در همه جای آمریكا به راحتی استفاده می شد و موتورش آنقدر قوی بود كه در زمین های ناهموار به راحتی حركت می كرد. این اتومبیل، بسادگی تعمیر می شد و حتی یك كشاورز با كمی دقت می توانست قطعات معیوب آنرا عوض كند. قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت بااینكه نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب می شد، ولی نسبت به اتومبیل های زمان خودش بسیار ارزان بود.

موتور بخار


"توماس سوری"(Thomas Savery) اولین كسی بود كه موتور بخار عملیاتی را در سال ۱۶۹۸ اختراع كرد. او با این اختراع بسیار مشهور شد چونكه با این اختراع او زندگی جهانیان را تغییر داده بود.
چند سال بعد در سال ۱۷۸۱ "جیمز وات"(James Watt ) با حمایت همسرش مارگارت میلو، دكتر جان روباك و یك كارخانه دار ثروتمند به نام ماتیو بالتن دست به تجاربی زد و موفق گردید با اختراع اولین موتور بخار تجاری، بزرگترین انقلاب را در صنایع انگلیس ایجاد كند. در طول دهه ۱۸۰۰ این موتورها سبب تحولی عظیم در صنعت حمل و نقل، كشاورزی و تولید شدند.
ایده استفاده از بخار آب برای ایجاد نیروی حركتی پیشینه ای طولانی در حدود ۲۰۰۰ سال دارد. اما تا حدود ۳۰۰ سال پیش دستگاه های بخار تولیدكنندگان مهمی در حوزهٔ نیروی مكانیكی نبودند. توسعه استفاده از بخارهای پر فشار و تبدیل آنها به نیروهای خطی و دورانی قادر به ایجاد نیروی مورد نیاز خیلی از ماشین های تولید بود. این دستگاه ها در هر جایی كه آب و سوخت چون زغال سنگ یا چوب فراهم باشد قابل استفاده هستند. ماشین های بخار وسایل حمل و نقل اولیه چون تراكتورهای بخار و لوكوموتیوهای بخار را ممكن ساخت. امروزه توربین های بخار مدرن حدود ۸۰ درصد برق تولیدی را در جهان بوسیلهٔ سوخت های متفاوت تولید می كنند.

بتن


بتن یكی از مواد منحصر به فرد ساخت انسان است. بتن یك ماده مركب است كه از تركیب كامپوزیتی سفت با سیمان مایع همراه می باشد كه در طول زمان سخت و محكم می شود. بیشتر بتن هایی كه استفاده می شود آهك، بتن آسفالت و بتن های پلیمری هستند. قبل از این، سنگ آهك بعنوان یك سیمان خام مورد استفاده قرار گرفت اما با بهبود و پیشرفت مواد و تركیبات، بتن مدرن اختراع شد. سیمان یكی از اجزای اصلی بتن است. سیمان در سال ۱۳۰۰ پیش از میلاد ساخته شد. بتن از پركاربردترین مصالح ساختمانی است. خاصیت اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همین طور می توان اشاره كرد كه تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوكلاو، تخلیه هوا، فشار هیدرولیكی ویبره و قالب انجام می گیرد. بتن به طوركلی محصولی است كه از مخلوط آب با سیمان آبی و سنگ دانه های مختلف در اثر واكنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی حاصل می شود و دارای خاصیت های خاص است. وزن بتن بیشتر به نوع دانه های آن و تراكم قطعه بستگی دارد، هرچه دانه های سنگی سبك تر باشند قطعه سبك تر و تاب مكانیكی كمتری را از خود بروز می دهد. برعكس بتنی كه دارای دانه های سنگی سنگین تر و متراكم تری باشد، قطعه ای وزین تر با تحمل بیشتر ارائه می دهد.
در حدود ۶۵۰۰ سال پیش از میلاد، نخستین ساختارهای بتنی توسط تاجران و بادیه نشینان مناطق جنوبی سوریه و شمال اردن ساخته شد.
با گذشت ۷۰۰ سال پیش از میلاد، اهمیت آهك هیدرولیكی شناخته شد، كه این مساله منجر به توسعه كوره، زمین های بتنی و مخازن ضد آب زیرزمینی شد.
تا سال ۳۰۰۰ پیش از میلاد، مصری ها از اشكال اولیه بتن برای ساخت اهرام استفاده می كردند.

بنزین


بدون بنزین بطور قطع تحولی در صنعت خودرو به وجود نمی آمد. بنزین یك از مشتقات سوختی نفت می باشد كه به اختصار به آن در ایالات متحده "گاز" و در سایر نقاط جهان"بنزین" می گویند. بطور خاص، بنزین مایع شفاف و مشتق شده از نفت می باشد كه بعنوان سوخت ضروری در موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود. در سال ۱۸۵۹، در پنسیلوانیا، "ادوین دریك"(Edwin Drake) نخستین چاه نفتی را استخراج كرد و نفت را برای تولید نفت سفید تصفیه كرد. بااینكه عملیات تقطیر سبب تولید بنزین شد اما او چون اطلاع از آن سوژه نداشت به آن توجهی نكرد. تا سال ۱۸۹۲، بنزین به رسمیت شناخته نشده بود تا اینكه نخستین پمپ بنزین توسط "سیلوانوس بوسر"(Sylvanus Bowser ) در ۵ سپتامبر ۱۸۸۵ ساخته شد.

راه آهن


راه آهن نوعی حمل و نقل است كه می تواند تعداد زیادی مسافر را یا بارهای سنگین را در مسافت های طولانی حمل كند. تاریخچه قطارهای مدرن حدود ۲۰۰ سال است اما در ارتباط با واگن های قدیمی باید بگوییم كه در طول سال های ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰، واگن هایی در اروپا رایج بودند كه در معدن مورد استفاده قرار می گرفتند. بعد از اختراع موتور بخار، پژوهشگران تلاش كردند تا وقت بیشتری را صرف طراحی واگن ها كنند.
ظاهر تجاری شبكه های قطار در اواخر دهه ۱۸۲۰ صورت گرفت و "جورج استیفنسن"(George Stephenson) توانست اولین خط آهن و لوكوموتیو موسوم به "راكت" را اختراع كند. وی از نیروی بخار در حركت لكوموتیو بهره برد و این وسیله نقلیه معتبر را به وجود آورد، وی مدت ۱۵ سال برای اختراع لوكوموتیو زحمت كشید و سرانجام این غول آهنی را به حركت درآورد.

هواپیما


در تاریخ ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳، "ویلبر و ارویل رایت" موفق به توسعه نخستین هواپیما شدند. در حالی كه ماشین های پرواز از زمان داوینچی رویایی بودند، برادران رایت بزرگترین موفقیت ها را به دست آوردند. آنها سال ها بر روی گلایدرها و وسایل نقلیه مشابه پیش از اولین پروازشان كار می كردند. برادران رایت بعد از آنكه خبری در روزنامه در خصوص مرگ یك گلایدر سوار خواندند ترغیب گشتند تا اطلاعاتی در این زمینه كسب كنند. در ۱۸۹۹ میلادی نمونه اولیه گلایدر و در تابستان ۱۹۰۱ میلادی نخستین گلایدر واقعی آنها برای آزمایش آماده شد. اما پرواز آن چندان موفقیت آمیز نبود. سپس مطالعات بیشتر روی این مساله انجام دادند و دریافتند كه مشكلات محاسباتی موجب عدم موفقیت آنها می شود. سرانجام آنها توانستند در ۱۷ دسامبر ۱۹۰۳ نخستین هواپیمای خودرا به پرواز درآورند.

برق


برق به نیاز اساسی زندگی روزمره بشر مدرن تبدیل گشته است. "آلساندرو ولتا"(Alessandro Volta) اولین روش عملی تولید برق را كشف كرد. سال ۱۸۳۱ دانشمند بریتانیایی "مایكل فارادی"(Michael Faraday) اصول اساسی تولید برق را كشف كرد. كشف القایی الكترومغناطیسی موجب كاهش مصرف انرژی شد.
هم اكنون برق را بعنوان ستون فقرات جامعه مدرن صنعتی می دانند. پدیدهٔ القای الكترومغناطیسی عبارتست از تولید نیروی محركه الكتریكی در یك رسانا كه در یك میدان مغناطیسی متغیر با زمان قرار دارد. تغییر میدان مغناطیسی می تواند در اثر یك جریان متناوب یا حركت سرعتی رسانا و میدان باشد. نیروی محركه الكتریكی تولیدشده در نارسانا(مانند یك سیم پیچ) در صورت باز بودن مدار، منجر به برقراری جریان الكتریكی می شود. جریان تولید شده را جریان القایی می نامند.

باتری


باتری قدمت زیادی در تاریخ دارد و قدمت آن به دوران امپراطوری پارت ها(۲ هزار سال قبل) می رسد. باتری قدیمی شامل یك شیشه رسی همراه با یك محلول سركه بود كه درون آن سیلندر مسی قرار می گرفت. برخی اعتقاد دارند كه از آنها برای آبكاری الكترولیتی نقره استفاده می كردند. مخترع نخستین باتری الكتریكی "الساندرو ولتا"(Alessandro Volta) بود. تولید انبوه نخستین باتری الكتریكی توسط"ویلیام كروك شانك"(Cruickshank William) در سال ۱۸۰۲ شروع شد. باتری نیكل كادمیوم (NiCd) توسط "ولدمار یانگنر" (Waldemar Jungner) در سال ۱۸۹۹ ارائه شد.

چاپ فشاری


پیش از توانایی اینترنت در انتشار اطلاعات، چاپگر به اطلاعات سفر در سراسر جهان كمك كرد.
در سال ۱۴۴۰ "یوهانس گوتنبرگ"(Johannes Gutenberg) در ماینتز آلمان، نخستین ماشین چاپ را توسعه داد.
از یوهان گوتنبرگ اغلب بعنوان مخترع صنعت چاپ یاد می شود اما آنچه را كه او انجام داد ابداع نخستین روش استفاده از حروف چاپی قابل جابجایی و ماشین چاپ بود كه این امكان را فراهم می آورد تا بتوان مطالب نوشته شدهٔ گوناگون را با سرعت و دقت به چاپ رساند.

جهان وب


اینترنت یك زیرساخت شبكه است در صورتیكه شبكه جهانی وب راهی برای دسترسی به اطلاعات در رسانه های اینترنتی است. پدر وبسایت جهانی یك دانشمند كامپیوتر بریتانیایی به نام" تیم برنرز لی"(Tim Berners-Lee) است. وی در صورتیكه بعنوان یك مهندس نرم افزار در "سازمان اروپایی پژوهش های هسته ای" در ژنو سوئیس كار می كرد، متوجه شد كه مشكل در به اشتراك گذاری اطلاعات وجود دارد.
تیم برنرز لی در ۲۵ دسامبر ۱۹۹۰ به كمك "رابرت كی لیو" و یك دانشجوی جوان در سرن، نخستین ارتباط موفقیت آمیز بین یك میزبان و كاربر پروتكل انتقال ابرمتن را بوسیله اینترنت برقرار كرد. مشخصاتی كه او از URI، HTTP و HTML استخراج كرده بود بعنوان فناوری وب منتشر گردید. به اعتقاد تیم برنرز لی، اینترنت منعكس كننده بشریت است با تمام زشتی ها و زیبایی هایش و اهمیت آن آنقدر زیاد است كه باید یكی از موارد حقوق بشر به حساب آید.

عابربانك یا خودپرداز


اختراع دستگاه خودپرداز(Automatic Teller Machine) یكی از مهمترین اختراعاتی است كه تابحال بشر اختراع كرده است.
در دنیای كنونی، دستگاه های خودپرداز مفهوم بانكداری را تغییر داده اند. هم اكنون ۳ میلیون دستگاه عابر بانك در سراسر جهان نصب شده است.
با استفاده از عابر بانك، مشتریان انواع معاملات مانند برداشت پول نقد، انتقال وجه و … را انجام می دهند. خیلی از كارشناسان معتقدند كه نخستین دستگاه خودپرداز را "لوتر جرج سیمیجیان"(Luther George Simjian) اختراع كرد و آنرا "بانكوگراف"(Bankograph) نامید.
در سال ۱۹۶۷ "جان شپرد بارون"(John Shepherd-Barron) دستگاه فروش خودكار پول به نام باركلیز(Barclays) توسعه داد. مهندس "دالاس دونالد وتزل"( Dallas Donald Wetzel) نخستین دستگاه خودپرداز در ایالات متحده را طراحی كرد.

تلفن و تلفن همراه


"آقای واتسون، بیا اینجا كارتان دارم". در ۱۰ مارس ۱۸۷۶، این نخستین جمله ای بود كه توسط مخترع تلفن گفته شد. الكساندر گراهام بل بوسیله دستگاه تلفن خود با دستیار خود "توماس واتسون" ارتباط برقرار كرد. با ورود تلفن همراه در دهه ۱۹۸۰، ارتباطات گسترده شد. اختراع هوشمندانه "شبكه سلولی"(cellular network) از انقلاب صنعت تلفن پشتیبانی كرد. "جان اف میچل"(John F. Mitchell) و "مارتین كوپر"(Martin Cooper) از شركت آمریكایی "موتورولا"(Motorola) نخستین "تلفن همراه"(handheld device) را در سال ۱۹۷۳ رونمایی كردند.

ربات


دستگاه های رباتیك اغلب كارهای پیچیده، تكراری و گاهی اوقات خطرناك انجام می دهند. كلمه ربات دربرگیرنده وسایل مختلفی از دستگاه پخت و پز گرفته تا وسایل نقلیه است.
كلمه ربات ابتدا در نمایشنامه " كارخانه ربات سازی روسوم"(R.U.R) " كارل چاپك" نویسندهٔ اهل جمهوری چك در سال ۱۹۲۱ ظاهر شد. بطور تصادفی، كلمه "رباتیك" توسط آیزاك آسیموف نویسنده ای علمی-تخیلی در داستان كوتاه " اتومبیل سبك"(Runabout) در سال ۱۹۴۲ نیز به كار رفت.
پایه و اساس ربات های مدرن در دهه ۱۹۵۰ توسط "جورج سی. دوول"(George C. Devol)، مخترع نخستین ربات صنعتی با نام "Unimate" گذاشته شد. وی در پایه گذاری نخستین شركت رباتیك با نام جرج دوول همكاری كرده است. بعنوان مخترع، وی دارای ۴۰ پتنت(حق امتیاز اختراع) است.
در اواخر دهه ۱۹۶۰، "جوزف اف. انگلبرگر"(Joseph Engelberger) مهندس و مؤسس نخستین شركت رباتیك حق ثبت اختراع را به دست آورد و آنها را به ربات های صنعتی تغییر داد. این تلاش سبب شد تا او را "پدر رباتیك" بنامند.

اسلحه


از نظر برخی افراد اسلحه امكان دارد یك اختراع جالب و هیجان انگیز باشد و برای برخی نیز وحشتناك. سلاح ها، ابزارهای اولیه زمان باستان بوده اند اما واقعیت غیرقابل انكار این است كه اسلحه تحولی عظیم در جهان به وجود آورد.
چینی ها برای اولین بار در قرن ۱۳ میلادی از یك اسلحه گرم استفاه كردند.
"تفنگ فتیله ای"(matchlock) از نخستین جنگ افزارهای دستی آتشین بود. تفنگ بطور رسمی نخستین بار در اواخر قرن دهم هجری/ اواسط قرن شانزدهم در ارتش اسپانیا به كار رفت. بعد از گذشت زمان سلاح ها پیشرفته تر شدند و "مسلسل گاتلینگ" توسط ریچارد جی گاتلینگ(Richard J. Gatling) در جنگ داخلی آمریكا اختراع شد. مسلسل گاتلینگ نام عمومی رده ای از مسلسل و توپ های اتوماتیك است كه بجای داشتن یك لوله دارای چند لوله است كه هنگام شلیك حول مركزی می گردند.

ترانزیستور


ترانزیستور یكی از اجزای مهم در هر ابزار الكترونیكی مدرن است. در سال ۱۹۲۶، "ژولیوس ادگار لیلینفلد"(Julius Lilienfeld) فیزیكدان و مخترع آلمانی-آمریكایی یك "ترانزیستور اثر میدان"(field-effect transistor) اختراع كرد. ترانزیستور اثر میدان، دسته ای از ترانزیستورها هستند كه مبنای كار كنترل جریان در آنها توسط یك میدان الكتریكی صورت می گیرد. با عنایت به اینكه در این ترانزیستورها تنها یك نوع حامل بار(الكترون آزاد یا حفره) در ایجاد جریان الكتریكی دخالت دارند، می توان آنها را جزو ترانزیستورهای تك قطبی محسوب كرد كه در مقابل ترانزیستورهای دوقطبی قرار می گیرند.
در سال ۱۹۴۷ جان باردین(John Bardeen)، "والتر براتین"(Walter Brattain) و "ویلیام شوكلی"(Walter Brattain) اولین ترانزیستور عملی "آزمایشگاه بل" توسعه دادند و در سال ۱۹۵۶ هر سه موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیك شدند. ترانزیستورها یكی از بخش های اصلی مدار دستگاه های الكترونیكی بیشماری همچون تلویزیون، تلفن های همراه و كامپیوترها است.

پرتو ایكس


در ابتدا باید اظهار داشت كه پرتو ایكس پدیده ای طبیعی است و شخصی آنرا اختراع نكرده است اما نكته اصلی این است كه آنها بطور تصادفی كشف شده اند. پرتو ایكس بدون شك یكی از پیشرفت های علم پزشكی است.
در هشتم نوامبر ۱۸۹۵ میلادی "ویلهلم كنراد رونتگن"(Wilhelm Conrad Röntgen) استاد فیزیك دانشگاه ورسبورك آلمان سرگرم انجام تجربیات روی اشعه كاتدیك با لوله كروكس-هیتورف (crookes hittorf tube) بود. هنگامیكه وی قصد داشت دریابد كه آیا اشعه كاتد می تواند از شیشه عبور كند یا خیر متوجه فلورسنس درخشانی شد. بلافاصله وی به شناخت اشعه نوینی به مراتب نافذتر از اشعه كاتدیك رهنمون گردید. سپس رونتگن مشتاقانه طی چند هفته با پیگیری مداوم این ایده و با طرح تجربیاتی دقیق، به بررسی صفات این اشعه كه آنرا اشعه ایكس نامید، پرداخت.

رایانه


چارلز بابیج(Charles Babbage) فیلسوف، تحلیلگر، ریاضیدان انگلیسی و اولین كسی بود كه ایده یك ماشین محاسبه گر برنامه پذیر را ارائه داد. وی در دنیا به پدر كامپیوتر شهرت دارد. در اوایل قرن نوزدهم، "پدر رایانه" اولین كامپیوتر مكانیكی را طراحی و اختراع كرد. بعد از ان آلن ماتیسون تورینگ(Alan Mathison Turing) را موسس كامپیوتر مدرن می نامند. آلن ماتیسون تورینگ ریاضی دان، دانشمند كامپیوتر، منطق دان، فیلسوف، زیست-ریاضیدان و رمزنگار انگلستانی بود. تورینگ بعنوان پدر علم محاسبهٔ نوین و هوش مصنوعی شناخته شده است و مهم ترین جایزهٔ علمی كامپیوتر به افتخار وی جایزهٔ تورینگ نام گرفته است.

كارت اعتباری


اوایل قرن بیستم، افراد بعد از خرید هر شی می بایست هزینه آنرا نقدی پرداخت می كردند. ایده كارت های اعتباری در سال ۱۹۵۰ توسط "رالف شیندر"(Ralph Schneide) و "فرانك مك نامارا"(Frank McNamara) مالكان شركت "داینرز"(Diners )ارائه شد. شركت داینرز با قراردادی بین خود و چند رستوران اقدام به ایجاد سرویس پرداخت نمود، طوری كه با ارائه كارت داینرز مشتریان می توانستند از سرویس رستوران استفاده نموده و درانتها ماه به شركت نامبرده بدهی خودرا پرداخت نمایند.



1398/04/28
11:37:08
5.0 / 5
3296
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی