نگاهی به وضعیت پیام رسان های داخلی

آیا انتظارات برآورده شد؟

آیا انتظارات برآورده شد؟ ساخت اپل آی دی: علی رغم مشكلات كاربران پیام رسان های اجتماعی برای دانلود و نصب پیام رسان های خارجی - از فیلترینگ گرفته تا حذف نسخه های فارسی از ماركت های خارجی - آمارها نشان می دهند كه مجموع كاربران پیام رسان های داخلی هنوز به آن میزان قابل توجه نرسیده است.


به گزارش ساخت اپل آی دی به نقل از ایسنا، پیام رسان های داخلی در طول چند سال قبل شروع به كار كرده و مشغول فعالیت شده اند، اما بیشترین نمود استفاده از این ابزارهای داخلی زمانی خودرا نشان داد كه پیام رسان خارجی تلگرام بعد از كش وقوس فراوان فیلتر شد و این مساله فرصتی به پیام رسان های داخلی داد كه وارد عرصه رقابت شوند.
هرچند برخی كارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ پیام رسان های خارجی تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از جانب برخی مسؤولان همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ روی تلگرام و خروج بیشتر كاربران از آن و كوچ به شبكه های داخلی اشاره شده است. البته فعالیت ادامه دار تلگرام اصلی با فیلترشكن و نسخه های فارسی اش با پروكسی های داخلی، همواره مورد انتقاد قرار داشته است.
محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- سال قبل درباره فعالیت پیام رسان های داخلی، از رشد تعداد كاربران آنها از ۱.۵ میلیون به ۷.۵ میلیون نفر گفته بود. این در شرایطی است كه طبق برخی آمارها، هنوز هم بیشتر از نیمی از كاربران پیام رسان های اجتماعی از تلگرام استفاده می كنند.
پیام رسان های داخلی چند كاربر دارند؟
در بازارهای آنلاین، تعداد دانلود هر یك از برنامه ها مشخص است. البته جدا از ماركت های آنلاین همچون گوگل پلی و بازار برای سیستم عامل اندروید و ماركت های سیب اپ و سیبچه برای سیستم عامل عامل آی اواس (با توجه به اینكه پیام رسان های ایرانی از ماركت اپ استور حذف شده اند)، هر یك از پیام رسان ها را از وب سایت خودشان نیز می توان دانلود كرد، اما با عنایت به اینكه دانلود برنامه ها غالباً بوسیله ماركت ها انجام می شود، آمار دانلود بوسیله وب سایت چندان قابل ذكر نیست.
در تصاویر زیر دانلود هر یك از پیام رسان ها بوسیله ماركت های آنلاین نشان داده شده است. این آمار نشان دهنده تعداد نصب های فعال این پیام رسان هاست. این بدان معناست كه امكان دارد فردی هر یك از این پیام رسان ها را دانلود و نصب كرده باشد اما از آنها استفاده ای نكند، بدین سبب در این آمار آورده نشده است. تعداد نصب های فعال، كسانی هستند كه علاوه بر دانلود و نصب، در این پیام رسان ها ثبت نام كرده و از آنها بهره برده باشند. بر این اساس، تعداد كاربران پیام رسان بله، با احتساب یك میلیون در ماركت بازار، ۵۰۰ هزار در گوگل پلی و ۲۰۰ هزار در مایكت (یكی از نخستین ماركت های فارسی زبان اندروید در ایران)، به بیشتر از یك میلیون و ۷۰۰ هزار كاربر می رسد.

تعداد كاربران سروش، با احتساب دو میلیون در ماركت بازار، سروش پلاس كه نسخه توسعه یافته ی سروش است، ۲۰۰ هزار در بازار و ۳۴ هزار نصب فعال در مایكت به دو میلیون و ۲۳۴ هزار كاربر می رسد.

تعداد كاربران گپ با احتساب ۲۰۰ هزار در ماركت بازار، ۵۰۰ هزار در گوگل پلی و ۲۰۰ هزار در مایكت، به بیشتر از ۹۰۰ هزار كاربر می رسد.

با این وجود، با گرفتن آمار از هر یك از این پیام رسان ها، امكان دارد آنها این ادعا را مطرح كنند كه كاربرانشان بیشتر از چیزی است كه در ماركت ها نمایش داده شده است. این مساله می تواند به سبب دانلودهایی باشد كه بوسیله وب سایت هر یك از پیام رسان ها انجام شده یا پیام رسان ها امكان دارد تعداد دانلود و نصب این برنامه ها را مد نظر داشته باشند، در صورتیكه آنچه اهمیت دارد و در این گزارش هم به آن پرداخته شده، تعداد نصب های فعال پیام رسان هاست.
در كنار پیام رسان های بله، سروش و گپ كه كاربرانشان در اینجا مشخص شده، پیام رسان های ایرانی دیگری هم هستند همچون آی گپ، بیسفون، ویسپی، ایتا و دیگر پیام رسان ها كه هر كدام از اینها هم كاربران خودرا دارند، اما مجموع این آمار شاید به ۱۰ میلیون استفاده فعال برسد. این مساله نشان داده است در یك سال گذشته، تعداد كاربران پیام رسان های داخلی رشد قابل توجهی نداشته است؛ هرچند برخی امكان دارد مدعی شوند كه یك سال هم زمان كافی برای رشد و توسعه پیام رسان ها نیست؛ اتفاقی كه در نمونه های خارجی كه زمانی بازار انحصاری پیام رسانی را در ایران در دست داشتند، شاهدش بودیم.
در هر حال بگفته وزیر ارتباطات، دلیلهای عدم استقبال مردم از شبكه های داخلی به ظرفیت های فنی باز می گردد كه با افزایش كارآیی می توان اعتماد را به مردم بازگرداند.
بگفته آذری جهرمی، این كه شبكه های داخلی كمتر مورد استقبال قرار گرفته اند، گزاره درستی نیست و این شبكه ها بنا بر ظرفیت و توانی كه داشته و رجوعی كه مردم به آنها كرده اند، رشد خوبی را به نوع خودشان داشتند اما اعتماد عمومی بیشتر با گذشت زمان حاصل می شود. اگر انتظار داشته باشیم یك پیام رسان داخلی در مرحله اول خود با پیام رسانی كه سال های زیادی در حال فعالیت است، همان قابلیت ها را بدهد، این انتظار دقیقی از این شبكه های داخلی نیست.
بر این اساس با گذشت زمان و با اقداماتی كه صورت می گیرد و نیز قوانینی كه مصوب خواهد شد و اصلاح عملكردها می توان امیدوار به رشد اعتماد عمومی به سمت نرم افزارهای داخلی باشیم.




منبع:

1398/03/18
14:17:42
5.0 / 5
4934
تگهای خبر: آنلاین , بازار , پشتیبانی , پیام رسان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
خرید اپل آیدی - ساخت اپل آیدی

idstore.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساخت اپل آی دی محفوظ است

ساخت اپل آی دی

سفارش ساخت اپل آی دی